Att skapa reseberättelser

Frågor om hemsidan och sidans forum besvaras här.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
User avatar
SWES
Posts: 32
Joined: 2013-05-01 15:53
Name: Swedish Expedition Society

Post by SWES »

Tänkta lägga en förklaring med bilder för att underlätta när ni ska lägga in era reseberättelser.

1. Featured Image - Upload Image: Har laddar man upp 1st första bild som visas i "Travel Stories" (Denna bild syns även för de som ej är medlemmar i SWES)

2. Titel: Ämne / Rubrik

3. Add Media: Här laddar man upp alla bilder som ska ligga i reseberättelsen.

4. Description: Själva reseberättelsen skriv här. Lämpligast är att man skriver reseberättelsen i tex word dokument där man kan spara och skriva i lugn och ro. För att sedan kopiera texten hit. Jag tycker det är enklast att lägga in bilderna först för att sedan klistra in texten.

5. Date: Datum  när resan skedde. Detta för att de ska sorteras rätt även om man lägger in gamla resor eller inte lägger in de direkt. Oftast så varar resan längre än en dag. Man får helt enkelt välja om man väljer avresedag, när man når destination eller när man kom hem.

6. Summary:  En kort beskrivning om resan. Denna kommer synas under "Featured Image" bilden  på "Travel Stories" sidan. (Denna text syns även för de som ej är medlemmar i SWES)

7. Tags: Här kan man skriva tagar tex värdsdelar och länder som man besökt under resan. Glöm inte sätta ett , kommatecken efter varje tag.

8. Longitude och Latitude kan ni hoppa över kommer automatiskt.

9. Location: För att få en nål på world-map så måste man sätt ut sin destination. Här går det bara att sätta en nål. Man får välja var om det är så att man har flera destinationer.

Tryck sedan "Submit Post!" i några webbläsare verkar man få tycka två gånger.
User avatar
SWES
Posts: 32
Joined: 2013-05-01 15:53
Name: Swedish Expedition Society

Post by SWES »

Bild:
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

jag försökte men det vill sig inte bilderna blir inte mottagna kan de vara för stora och vad gör jag åt det hlsn KLAS
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Bra fråga, Om det går så tror jag vi ska försöka lösa detta över telefon... Vet inte om du är så du har möjlighet att ringa någon kväll.

/Martin
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Bra förslag men just nu sitter jag på ett hotel i Thunder Bay i morgon är jag någon annan stans
det är ju ingen större brådska så vi tar det när jag kommer hem i augusti
hlsn Klas
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Låter som en god idé, Tror inte att det ska vara några större problem att fixa det.

/Martin
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

hej jag sitter på ett hotell rum och har inget att göra så jag har lyckats få in en resehistoria. Programmet gör inte som det ska.

För att ladda in bilder måste man gå en omväg, gå till Upload Image, ladda där in alla bilder som ska vara med i din berättelse, det går att få med flera bilder genom att markera flera bilder. gå till Add Media och se att de finns med.
Släng det upplägg du håller på med och börja om. Det går inte att få in bilder på annat sätt än att gå genom Upload Image.
Starta på nytt genom att lägga in första bilden i Upload Image.
Skriv/klistra in din text och lägg in bilderna. Bilderna lägger du in genom Add Media, markera den bild du ska ha och insert, tänk på att kolla storleken(långt ner till höger) jag använde Large.
i bland när man klistrar in text uppför sig programmet ohyfsat och klistrar in raderna ovanpå varandra då är det bara att göra om och att göra om. Eller dubbelt avstånd mellan styckena.
Post Reply