Hur ska en reseberättelse vara?

Frågor om hemsidan och sidans forum besvaras här.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag har just skrivit en reseberättelse i ord och bild i lika delar. När jag läser redan införda berättelser ser jag att bilderna dominerar och texterna är en liten del.
Vad eftersträvar forumet vad gäller fördelningen mellan text och bild.
EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD, EN BILD UTAN ORD SÄGER INGET.
Hlsn Klas
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Att bilderna dominerar tycker jag är lite tråkigt då det är väldigt trevligt att läsa reseberättelser med bilder så klart. Att det blivit så är lite synd men jag hoppas på att de nya berättelser som kommer innehåller mer text! Det är givet viss upp till den som skriver och lägger in reseberättelsen att avgöra.

/Martin
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Ja, en blandning av text och bild är förstås optimalt. Dina berättelser Klas tycker jag balanserar detta fint. Kom ihåg: Det är mycket roligare för andra att läsa berättelserna än för den som skriver dem. Så tycker i alla fall jag. Urtråkigt att skriva mina egna men jättekul att läsa andras. Sharing is caring. Skriv!
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Hej alla!
Ny medlem här! Läser och begrundar det mesta som skrivits i reseberättelseväg här på sidan, jag uppskattar dem alla! Hur mycket text respektive bilder det ska vara får väl var och en bedöma kan jag tycka. Vad jag dock anser som en liten brist i de flesta är att jag skulle vilja ha en översiktskarta med inritad resväg på. (Lätt att ha synpunkter när man inte skapat någon berättelse själv ;-))

Hälsningar
/Johan Grönlund - Hölö
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Håller med dig Johan - det blir en extra krydda om man ser resvägen på en karta. Det finns en väldigt bra och enkel app för detta till iPhone, som jag skrivit om någon annanstans - "GPSTrack". Den gör hela jobbet och sedan kan man enkelt göra en bild av punkterna i datorn i exempelvis "GPX Reader" (ja, det ska vara ett X och inte ett S). Jag kompletterar min senaste reseberättelse med en sådan bild.
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Jo, jättebra och enkelt program Olof! Till er som har en Android lur kan jag rekommendera Googles gratisapp "Mina spår" som har bra precis samma funktionalitet! Där kan man välja att exportera spåret till Google maps och/eller skapa .gpx fil av det.

/Johan
Post Reply