Nybörjare till Kola 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Hej,

Jag tänkte bege mig till Kolahalvön i slutet av juli nästa sommar och skulle behöva lite tips från er som varit där tidigare.
- När man läser på om visum står det att "Ditt hotellboende ska vara fullbetalt för hela perioden av vistelsen i Ryssland innan du ansöker om visum". Betyder det att friluftsboende är helt uteslutet?
- De flesta svenska resereportage jag läst använder sig av guide. Bör man ha det eller kan man klara sig på egen hand (givet att man inte ger sig ut på för avancerad terrängkörning så klart)?
- Några platser man absolut inte bör missa?
- Någon annan som planerar att åka dit nästa sommar? :-)

Tack på förhand!

Johan
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej Johan,

Nej, friluftsboende är inte alls uteslutet.
Man kan skaffa visum på olika sajter, det finns säkert de som kommer länka några här, sen är det bara att åka dit.
Om jag har förstått det rätt bör man bo första natten på hotell så de kan stämpla papperna.
Men detta har jag mindre koll på, så kanske bäst att låta någon med mer erfarenhet svara på det.

Jag har varit på Kola två gånger (2011 och 2013), bägge gångerna med guide, Frank från kolatravel.com, kan rekommenderas.
Han vet vilka vägar man kan/bör köra beroende på årstid och han kan ge resan lite mer innehåll än "bara köra terräng".

Om du kollar på toyota4x4.se så finns det några länkar om resor till Kola.
Sen har världens sämsta biltidning, 4 Wheel Drive, haft två eller tre reserepotage från Kola det senaste året (åren?).

Om jag bara lär mig hur man plockar ut gpx spåren så har jag mer eller mindre 100% spår sen i höstas när vi var där, om du blir sugen på att åka själv eller bara vill ha lite uppfattning om var/hur man kan köra.
@Admin: Kan man lägga upp det på sidan på något sätt?

/O
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Testar att lägga till GPX filen ...

Edit: det var inte tillåtet att lägga upp denna typen av filer.
@ Admin, går det att ändra? GPX filer kan ju vara roligt att dela med varandra :)
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Tack Oskar. Låter lovande!

Kanske är bäst att boka någon guidad tur om inte annat för att kunna söka visum via den kanalen.
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Hej! Jag och familj ska också till Kola i sommar. Jag har varit i kontakt med Frank om när man kan använda honom som guide samt pris. Han ska höra av sig när schemat för nästa år ligger. Det finns ju olika alternativ av tripper. Vi är inne på den mest"offroadiga". Jag delger när jag får besked.
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Vad roligt! Det vore skoj att mötas upp.

Jag är osäker på ifall vi har rätt kunskap och utrustning för det "mest offroadiga" men det kanske man kan avgöra i samråd med guiden.

Vart utgår guiden ifrån?

Baserat på bilder jag hittat på nätet har jag blivit sugen på att åka ut på den stora halvön som ligger upp vid kusten i nordväst. Hittar inget namn på den...
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Vi var först inne på den trippen som utgår från sankt Petersburg. Men det är lite för mycket asfalt för vår smak. Jag antar att vi börjar någonstans uppe i Kola.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Vad roligt!
Kola kommer bli värsta svensk-kolonin ;)

Frank är väldigt bra att ha att göra med och han ordnar utan problem specialsydda rutter.
Vi skippade tex alla "kultur"grejer han hade med i sin original-tur (dans, sång mm) och fokuserade enbart på körningen, vi bodde alla dagar utom den första i (tak)tält.
Vi mötte Frank dag två (i Ryssland) i Kandalakscha och körde därefter mer eller mindre 100% grus och skogsvägar i fem dagar.
Det är inga problem tidsmässigt att be Frank möta upp redan dag ett för att få ut maximalt av tiden i Ryssland, vi gjorde inte något speciellt vettigt den första dagen utan mer slog ihjäl tiden i väntan på nästa dag.
Mer info (filmer, spår mm) finns på http://toyota4x4.se/topic/4171-kolahalvoen-2013/
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Instämmer med Oskar. Rekommenderar att ni anlitar Frank. Han har ett väldigt överkomligt pris och det är möjlighet att anpassa rutten efter önskan. Är säkert inga problem för er att få med någon bil till om ni vill för att få ner priset.

Olof Tegsjö var på Kola i sommar och åkte själv så det är inget måsta att verken åka fler eller med guide.
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Jag har också funderat på att åka till Kola nästa år.
Post Reply