Rumänien April 2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Har inte någon färdig plan än, men vi tänkte se oss omkring i Rumänien. Karpaterna, Transsylvanska alperna och vidare till Balkanbergen i Bulgarien. Hemvägen är tänkt att bli genom Makedonien, Albanien och Kroatin. Den mesta tiden är tänkt till Rumänien.

Vi har tänkt att ta 4 veckor till detta. Blir en familjetur i lugnt tempo med många stopp. Försöker att hitta lite rolig körning som helst kräver både fyrhjulsdrift och vinch. Det vore roligt om vi fick lite resesällskap.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Planerna är nu ändrade till April 2015.

Hur gör man för att ändra rubriken?
User avatar
SWES
Posts: 32
Joined: 2013-05-01 15:53
Name: Swedish Expedition Society

Post by SWES »

Fixat
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Är som sagt intresserad av att följa med. Planen vi hade här hemma var att åka på en resa i April ändå eftersom Cathrin ska ner på en mässa i Malmö då så vi tänkte åka vidare därifrån.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Kul!

Jag har hittat massor av off road tracks i Rumänien, Bulgarien och Albanien. Ska bara försöka klura ut hur man laddar ner spåren... och till vad? Hur långt hade ni tänkt att äka? Spåren hittade jag på "Wikiloc"
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

" Ska bara försöka klura ut hur man laddar ner spåren…"

Hej Johnny,

Jag reggade mig som medlem och sen var det vara att ladda ner.
Själv använder jag Garmins "Basecamp"-program för att hantera GPX-filer och sen kunna ladda över dem till min Garmin GPS.

Har aldrig sett "Wikiloc" innan, så jag tackar för det tipset :)
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Jag använder Oryxmaps för gpstracks. Det finns gratis till android har riktigt detaljerade kartor.
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Klart intresserad. Var i Rumänien i somras. Gav mersmak.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Lite resmål som jag tänkt. Naturreservatet Apuseni, verkar vara fin körning där. Transfaragasan väg 7c, finns även en annan väg som heter 67c och är en liknande väg men med större möjlighet att ta avstickare. Bergtoppen Tarcu, går en väg ända upp. Skulle även vilja ha lite skogskörning och flodövergångar för att testa om snorkeln är tät... Har lovat Susanne att vi är kvar tills vi har sett vildhästar. Draculas slott är väl en turistfälla misstänker jag.

Carl, har du något tips om något man måste se/göra?
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

På vägen ner är ett besök i Auswitzh att rekommendera om man inte varit där tidigare. Draculas slott är en riktig turistfälla som jag gick på. Transfargasan o den omtalade toppen är kanon. Vi hade nog lite tur att det varit såpass torrt när vi var där. Förhållande var ändå rätt dåliga emellanåt. Daniel Rindsäter i Jeep klubben har säkert en hel del tracks nersparade. Vi åkte på en blåsning, fick betala för oss då vi campade i skogen, kom en man o krävde oss på pengar. Säkert helt fel men vi bråkade inte. Jag åker gärna tillbaka till Karpaterna o Transylvanien. Tyvärr räckte inte tiden till ett besök vid Svarta Havet, men man är ganska nära. Apropå nära, så passerade vi ca 1 km från Ukrainska gränsen.

 

 
Post Reply