Kapstaden

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Hej jag funderar på att köra till Kapstaden.

Med start i oktober/november 2016.

Det tar den tid det tar.

Är det någon som vill följa med? i egen bil eller som medåkare.

hlsn Klas
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Hej Claes von Schéele jag sände meddelande på Facebook men Face funkar inte hemma hos mig eller så är det mig som inte funkar med face.

maila mig i stället så kan vi talas vid

eller

0498 400915

i bland svarar jag,

jag bor i grannhuset just nu.

Jag råkade sälja mitt hus dit mitt vanliga nummer går
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Hej Klas,

jag har skickat mail på Spray till dig. Vi hörs.

Claes

 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag har börjat att titta på resrutten lite och vilka länder som går att åka igenom.
Pireus i Grekland har en stor hamn med förbindelse med Egypten Alexandria.
Egypten är besvärligt med säkerhetsläget och det dyra carnet.
Det visade sig att Motormännen har slutat utfärda carnet, har mailat Motormännen för att få reda på vem som gör det i ställetält

 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Vad konstig texten blev. jag för minnesanteckningar i Word och kopierar in i forumet, får sluta med det
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Har pratat med Motormännen och utfördandet av Carnet kommer att flyttas över till antingen ADAC i Tyskland eller till ACS i Schweiz. Kostnaden blir dock likartad som i Sverige.

Jag gick in på ADACs hemsida och hittade nuvarande villkor  (https://www.adac.de/_mmm/pdf/EN-Antrags ... _18337.pdf). Egypten dyrast, sedan kommer Sydafrikanska tullunionen (Sydafrika, Namibia, Botswana) och därefter de övriga östafrikanska länderna.

Om vi gör som vi snackade om och skippar Egypten och startar i Port Sudan så innebär det för mig en deposition på ca: 150.000 SEK. Obs inte kostnad utan deposition! Det kan jag väl acceptera. (Med Egypten 300.000 SEK).

Ska kontakta Görrel Espelund och se hur hon gjorde, men hon hade nog sin bil registrerad i Sydafrika så det kanske inte är relevant.

 
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

Hej Klas,

En bra hemsida för info rörande all gränspassering i Östafrika finns hos Motormännens motsvarighet i Sydafrika AA.

Gå in på AA.co.za klicka på flikarna för Services,  Travel Services, Into Africa och till sist Cross border information.

Mycket annat matnyttigt också om man browsar runt lite.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Hej det var en intressant sida, jag har lagt in den som favorit.

Kenya, Uganda och Rwanda har gemensamt visa (multippelt och 90 dagar) för 100 USdollar.

tanken är att Burundi och Tanzania ska gå med.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Vad man än planerar att färdas i Afrika så hamnar man i ett land som UD anser Farligt.

Jag gjorde en lista med alla Afrikas länder och vilka UD Avrådde ifrån. 48 länder och av dessa 24 farliga. Röda länder klart olämpliga och rosa är delar eller hela landet farligt men de kan vara så att det ska vara presidentval 2015 och bråkigt av den anledningen men vi ska åka 2016.

Egypten tänker jag inte åka till men däremot till Sudan. Port Sudan har hamn men jag hittar inga RO RO- fartyg som lägger till där.

Om man tänker om, tänker på annat sätt. genom norra Afrika är det just nu olämpligt att åka.

Om man båtar till Angola i stället och tar bästa vägen upp till dom dolda pyramiderna i norra Sudan och sedan söder ut till Kapstaden då får man se det bästa av Afrika och åka väldigt långt.

 
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Post by SWES-85 »

En intressant och aktuell reseblogg är "4-Wheel-nomads.de" som är skriven av två tyskar med barn på väg till Sydafrika som precis har skeppat sin bil från Pireus till Alexandria. De beskriver i detalj i två inlägg alla steg för att lyckas med ut- och inskeppning av sin bil, inklusive alla kontaktmän samt telefonnummer. Totalkostnad för skeppning blev 1,114.35 Euro med sex dagar för transport på båt och tre dagar för att komma igenom tull och få bilen registrerad. Not too shabby!

 
Post Reply