Japan sommar 2020

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-147
Posts: 6
Joined: 2018-11-04 19:58
Name: Filip Gustafson

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-147 »

Angående hemresan, eventuellt via Mongoliet, kör vi samma väg tillbaka via Ryssland, eller "genar" vi genom Kina?
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-55 »

En option om man tycker att det blir för mycket och lång tid i bil är att sätta bilarna på tåg från Moskva till Vladivostok. Då kan man ju själv ta transibiriska järnvägen dit. Det finns 3 bolag som fraktar på tåg. Jag har kommit i kontakt med en hjälpsam kille som heter Alexander Nikonov. Han arrangerar motorcykel tours i Ryssland. Han kan hjälpa oss med kontakt till bolagen om vi vill göra detta. Han tror inte dom kan någon Engelska. Han brukar anlita transtrek.ru. Ca 2000 Euro tror han beroende av vikt etc.
Som sagt! Bara en ide´som kanske passar någon!

.https://transtrek.ru/
http://cargo.rzd.ru/
https://zhdalians.ru/services/zhd_gruzoperevozki/
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-85 »

Jag är på!

Men eftersom jag inte är lika bunden av tid följer jag gärna med på gemensam utresa men kommer i så fall sedan att stanna längre i Japan och ta det lugnare hem via Mongoliet och -stanisar. Totalt kanske 4 månader.

Tar gärna en co-driver på utresan (hustrun ansluter i Japan) och hemresan.

/Claes
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-55 »

Fan va grymt Claes! Kul!
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-124 »

Låter grymt spännande, har haft planer på något liknande och håller mig gärna uppdaterad, misstänker att jag inte kan följa med i 2månader men kanske en del av resan åt ena eller andra hållet.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-27 »

Jag åkte till Chita och sedan ganska rakt ner till Mongoliets nord-östra hörn.
Helsingfors Chita ca 800 mil tar 8 dagar i första veckan juni, ljust länge.
bra vägar och platt rakt fram men jag korsade vist någon bergskjedja.
från Chita är det ca 200 mil kvar till Vladivostock. enligt uppgift bra väg.
Ryssland har rustat vägnätet enormt under senare år för att kunna flytta armen.
SWES-65
Posts: 1
Joined: 2014-01-21 16:08
Name: Bengt Sigeholt

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-65 »

Jag är på.
Flyger familjen till Japan som möter upp där.
Sedan får vi se hur många som följer med hemåt i bil.
Tar sedan gamla silkesvägen hem genom Mongoliet mfl länder till väst.
Gobi öknen (prio) Djingis Kahn statyn, mm...finns mycket som är sevärt :mrgreen:
Har kontakt med en guide(fotopolare) som vägleder genom Mongoliet.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-62 »

http://www.mynewsdesk.com/se/skoda_auto ... tok-165819

men det står ingenstans hur länge det tog....
SWES-85
Posts: 24
Joined: 2015-01-15 19:56
Name: Claes v S

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-85 »

Jag har tittat på kartan och fått stor respekt för avstånden involverade och tror att när jag väl kommit till Japan och sett vad jag velat se där så lockar det inte lika mycket att köra hela vägen hem igen. Jag funderar därför på att skeppa hem bilen från t ex Nagoya efter att sett Japan ordentligt. Hustrun flyger ändå hem därifrån.

En länk jag hittade( https://www.japan-partner.com/car-shipping-cost.php) hade fast pris på en 20-fots container till GBG på 2300 USD eller via Belgien för 1348 USD, (billigare än till Island!!).
En 20-container rymmer invändigt; L: 5890 mm, B: 2350 mm, H: 2390 mm så det borde gå med min buss om man kryper ut via bakluckan. En 40 fots container rymmer två bilar om någon annan är intresserad.

Detta öppnar ju upp för att få mer tid i Japan samt se lite av -stan och Mongoliet på utresan och det kanske inte blir helt fel ordning (Japan i Juni och början av Juli är mycket regnig).

Förslag till tidplan: Lämna Sverige efter att skolor slutat 15 juni (?), Europeiska Ryssland + Kazakstan + Kirgisistan + Tadjikistan på 3 veckor (klart 6 juli), vidare färd till och genom Mongoliet på 2 veckor (klart 20 juli), 1 vecka till Vladivostock (27 juli), Färjan avgår enbart onsdagar så avfärd till Japan 29 juli med ankomst till Japan fredag 31 juli, se Japan i ca två veckor (klart aug 14), bilen skeppas då från Nagoya och med hemresa lämplig dag.

Jag har erfarenheter sedan tidigare att ha skeppat hem bil från USA samt varit delaktig när Klas skeppade till Egypten. Det är lite byråkrati när man ska få ut bilen men absolut inget oöverstigligt. Att få in en Europeiskt registrerad bil i Europa är inte rocket science. Jag har också mångårig erfarenhet av att göra affärer i Japan (varit där mer en 30 ggr) och har stor respekt för deras kompetens, nogranhet och ärlighet så jag har inga betänkligheter att skeppa min bil därifrån. Man får bara hyra en fixare (shipping broker) i Japan som hjälper till med dokumentationen,

Comments please!
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-124 »

En liten tanke,

Är det inte någon man kan dela bil med. Tänker om en kör bilen till japan flyger hem så kan jag flyga dit och köra hem den eller tvärt om? Borde kunna ha möjlighet till det.

/Björn Å
Post Reply