Japan sommar 2020

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Japan sommar 2020

Post by SWES-55 »

På Skåneträffen var vi några som diskuterade möjligheten att köra till Japan sommaren 2020. Det går en båt från Vladivostok som tar ca 48 timmar och går via Korea. 5-10,000:-/familjehytt t.o.r. Är priserna inte för saftiga och att det inte är för mycket krångel så kan man även ta med egen bil till Japan. Alternativt ställa bilen i Vladivostok och hyra bil. Beroende av tid skulle man även kunna göra Mongoliet. Förslagsvis på hemresa. Tidsåtgång? Minst 2 månader. För vår del måste denna trip starta i Juni pga av skola bland annat. Vore kul om någon tycker detta låter intressant. Vi och Branco + Lena har börjat planera så smått. //Heinz & Caroline
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-06 »

Låter spännande
SWES-37
Posts: 44
Joined: 2013-04-22 16:04
Name: (Staffan) Spencer Holms

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-37 »

kul - och vi planerar att 2020 en sväng till Mongolia och Vv. Kan man ju tänka sig tillägget Japan också men vi har max 8 veckor att spela på. Åtminstone till/från Vv kan vi nog delta. Vi har också undersökt att skeppa bilen från StpB till Vv på förhand och köra hem enkel resa för att spara tid alternativt 2 kör dit och 2 hem. Är ju ca 10 000 km one way och dötrist redan efter Uralbergen raka vägen utan omvägar till exvis Gobiöknen runt Baijkal osv + + 5 000 km + 2 veckor osv.
Vi återkommer när vi vet mera. Beror lite på bilar också - ska inskaffa nytt och hnina bygga också
Staffan H
SWES-147
Posts: 6
Joined: 2018-11-04 19:58
Name: Filip Gustafson

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-147 »

Hej Heinz,

Vi träffades i helgen på Skåneträffen, vi satt och pratade långt in på fredagskvällen. Vi bytte några ord om detta på lördagen. Jag tycker verkligen att detta låter intressant och det är precis en resa av denna magnitud jag eftersöker. Hur är tanken via Ryssland? Om det blir mestadels motorväg ner till Vladivostok så kanske jag borde leta efter en co-pilot. Hur länge är tanken att vi stannar i Japan? Mongoliet på vägen hem låter också spännande.

//Filip
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-55 »

Eftersom jag antar att man måste boka Japanbåten innan så kommer vi ju ha ett datum att förhålla oss till. En tanke är ju att det blir transportsträcka till Vladivostok och att man kör kurvigare på väg hem när vi inte har samma tid att hålla oss till. Då kan vi göra lite Mongoliet också. Vi får luska ut hur lång tid det tar till Vladivostok. Grejar man det på två veckor? Hur många dagar i Japan? En vecka?
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-62 »

en vecka i Japan låter väl rimligt. frågan är hur långt innan man måste boka biljett på färjan, något att forska i. Bränsle verkar finnas med jämna mellanrum under hela vägen till Vladivostok, ca 9800-10500 km beroende på vägval. Hur lång tid skulle man behöva för att avverka dessa 1000 mil tror ni?
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-62 »

https://www.internations.org/japan-expa ... nsurance-3

In order to bring your car into Japan for a maximum of one year, you can do so with the Carnet de Passage en Douane (CDP). This is a customs document identifying the owner of a vehicle. If you have a CDP, you can get an authentication of it from the Japan Automobile Federation (JAF) in order to bring your car through customs without a problem.

The authentication is free of charge, and the application is quite simple. You need to fax the following information to a JAF office: a copy of the front and inside page of the CDP and an address list of all persons who will be driving the vehicle in Japan. The procedure and the corresponding fax numbers are detailed on the JAF’s English website. Be sure to apply for this authentication well before you move to Japan.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-62 »

https://www.adac.de/_mmm/pdf/Complete%2 ... 326254.pdf

Är själv inte säker på att jag kan plocka fram €5000 till en CDP.....

Lutar åt att åka över med färjan och hyra en bil i Sakaiminato
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-55 »

SWES-147
Posts: 6
Joined: 2018-11-04 19:58
Name: Filip Gustafson

Re: Japan sommar 2020

Post by SWES-147 »

Om jag förstår detta rätt så får man tillbaka de 5000Euro man betalar för CDC när man lämnar landet?
Tycker också en vecka i Japan låter rimligt. Hotell verkar man kunna hitta från runt 500kr/natten p.person.
Jag har mailat DBS Cruise Ferry ang. när man behöver boka, Med eller utan bil.
Post Reply