Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-148
Posts: 9
Joined: 2018-11-04 19:21
Name: MickeJ

Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-148 »

Som arbetstagare med tillgång till 25 semesterdagar/ år (i 5 år till sen jävlar skall det resas), undrar jag om det finns något intresse i SWES för en tur runt Svarta havet. Jag har hört gott om Georgien så jag tänkte ett stopp på cirka en vecka för lite djupare exkursioner i riket.

Rutt ungerfär Polen-Vitryssland/Ukraina-Ryssland-Georgien-Turkiet-Bulgarien-Rumänien-Ungern-Slovakien och hem. Tid max 25 dagar.

När? 20 eller 21.

Någon sugen?

SWES-148, Micke Jakobsson.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-27 »

det finns en fricamping på stranden precis norr om Batumi.
Wat_JOE_Do
Posts: 12
Joined: 2019-08-27 12:52
Location: Trollhättan
Name: Jonas Andersson
Contact:

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by Wat_JOE_Do »

Hej

Ska själv till Ryssland 2021. Har ännu dock ej bestämt mig för om det blir Svarta havet runt eller Kola halvön. Om det faller över mot Svarta havet runt så kanske vi kan planera något tillsammans. Det som mest talar emot Svarta havet runt är distansen. Känner till en på overlanding.nu som körde Georgien t/r förra sommaren. Det blev 1300 mil vilket kan vara saftig t.o.m. på fyra veckor, och så klart ännu kärvare på 25 dagar. Söker man lite tjappt på t.ex. Trollhättan - Tbilisi - Ankara - Trollhättan så ger det knappa 1000 mil.

Men vi kan ju höras närmare om det blir aktuellt. Förmodligen lutar det mot fyra veckor över månadsskiftet antingen i starten eller slutet av juli 2021.
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-124 »

Funderar lite över nästa sommar tankarna går till

kolahalvön

Helsigfors- staden Onega och följa kusten upp till Kem eller åka norrut från Onega och tillbaka gissar på 3veckor drygt 400mil

Ett annat alternativ är Ventpils (Lettland)-Ryssland-Georgien tor. Då är det ca 300mil till Georgien från Ventpils, tid ca 4veckor. 1 vecka dit, 2 veckor i georgien, sen 1 vecka hem. Ca 800mil
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-124 »

Runt svartahavet blir för långt för mig. Tittade på det förut och semestern kommer inte räcka.

/Björn Ågren
Wat_JOE_Do
Posts: 12
Joined: 2019-08-27 12:52
Location: Trollhättan
Name: Jonas Andersson
Contact:

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by Wat_JOE_Do »

Snabbaste vägen mellan Helsingfors och Onega är 145 mil. (Kartprogramet tillåter inte att söka på kortaste.) Mellan Onega och Kem är det ca 100 mil. Det går ingen väg längs med kusten, så man får göra en rejäl böj söder ut. Kem till Helsingfors är 113 mil. Det ger tillsammans 358 mil vilket inte alls är farligt på tre veckor. Jag kommer dock att lägga fyra veckor. Upp till Kapellskär har jag också 50 mil var väg. TOtalt då 458 mil. Det ger en del utrymme. Går så klart att moderera den ruten en ehl del, men nu är det en fingervisning ytterligare. Som du sa @SWES-124, 3 veckor drygt 400 mil.

Jag får 346 mil när jag söker på Ventpils till Tbilisi. En ganska tuff sträcka att köra på en vecka (50 mil/dag) med tanke på de ryska vägarna. To.m. längs en så direkt rutt, utan att man undviker motorvägar osv. Men det är ju genomförbart. Men då får man vara beredd på att det blir mycket bilkörning.

Skulle man pressa det lite och ta sydsidan av Svarta Havet tillbaka upp genom Rumänien till en Färja från Gdansk landar vi på 751 mil.
Wat_JOE_Do
Posts: 12
Joined: 2019-08-27 12:52
Location: Trollhättan
Name: Jonas Andersson
Contact:

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by Wat_JOE_Do »

Men för mig är det först aktuellt 2021
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-124 »

Vi kan se hur det ser ut då, det finns ett hjulspår mellan Onega och Kem efter kusten men känns osäkert om det går att åka där. Vet att det går på vintern.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by SWES-62 »

kommer man fram Odessa-Sotji-Poti? någon som vet?
jag får det till ca 730 mil (avstickare tillkommer) från stockholm medklocks via VENTSPILS-MINSK-ODESSA-SOTJI-BATUMI-ISTANBUL-CONSTANTA-CHISINAU-GDANSK. 30 dagar till detta låter stressigt !
Wat_JOE_Do
Posts: 12
Joined: 2019-08-27 12:52
Location: Trollhättan
Name: Jonas Andersson
Contact:

Re: Svarta havet runt med stopp i Georgien?

Post by Wat_JOE_Do »

Känner också att det är väl långt på 4 veckor. Syrran ska ner med flyg till Elbrus 2021. Hade ju varit sjysst att kunna mötas där nere. Men det var fortfarande (! :D ) 370 mil enkel när jag kollade. Din fråga har jag dock inget svar på.
Post Reply