Däckval...

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

BF GOODRIDGE ALL-TERRAIN T/A finns med M+S och 3PMSF (alptopp med snöflinga*) i bla dimensionen 265/70 16" samt vissa 15":are,
min personliga uppfattning är dock att däcket inte riktigt når upp till god vinterdäcksstandard men det tål å andra sidan väldigt mycket stryk.
Vidare kan nämnas att alla däck är kompromisser åt något håll och som resedäck är det helt rätt!

*Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.).
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

"*Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.)."
Din gummigubbe har inte riktigt rätt där. Det är tyvärr inte alls säkert att det är vintergodkänt i Sverige, trots att alla symboler är "rätt". Bäst är att ringa tillverkaren och kolla om man är osäker.

/O
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Jag har samma erfarenhet som Oskar. Köpte Goodyear Wrangler Duratracs i tron att de var vintergodkända. De har snöflinga och på Goodyears hemsida nämndes vinterprestanda och grepp på snö och is upprepade gånger. I efterhand kom jag över STRO:s lista och kunde konstatera att mina däck inte fanns med vilket gjorde att jag kontaktade Goodyear som bekräftade att däcken inte var godkända som vinterdäck i Sverige... Utifrån det lilla jag provat dem på halt underlag verkar de dock fungera ypperligt och de är dessutom förberedda för dubb men det är en annan femma.
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Kan meddela att STROs lista inte är lag, däremot dom däck importörerna anser är vinterdäck och är det riktiga vinterdäck man vill ha ska man nog hålla sig till dom. Lagen i Sverige säger M+S, sen finns den euoropeiska standarden ECE och något nummer som gäller i tex tyskland när det är halka och om jag fattat det rätt så är det snöflingan och alptoppen.
SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Post by SWES-56 »

BF Goodrich all the way!!!
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Re: Däckval...

Post by SWES-124 »

Då reglerna har ändrats lägger jag in dom nya här. Kopierat från transportstyrelsen.


Krav för fordon med en totalvikt upp till 3500kg
Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
vara dubbade
Bild på bergstopp och snöflinga

Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2024. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3500 kg anses däck med ovanstående märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2029. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Mönsterdjupet för vinterdäck på dessa fordon ska vara minst 3 millimeter.
Post Reply