Hur navigerar man?

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Jag blottar direkt min okunskap i ämnet. Ska jag plocka fram sextanten direkt eller hur löser man det hela? Oskar och Martin har ju redan haft lite trådar med frågeställningar/info inom ämnet men jag har en mer generell fråga... Hur löser man det hela? Surfplatta, laptop, dedikerad GPS enhet eller eventuellt telefon? Telefon och surfplatta i "online mode" med google maps eller google earth är ju såklart helt uteslutet. Dels p.g.a. dålig täckning på många håll men även att datatrafiken är rätt dyr i många länder. De flesta dedikerade GPS enheter typ Garmin har ju väldigt små och dåliga displayer. En sjökortsplotter vore kanske något men kan dessa användas för bilnavigering överhuvudtaget? Om man använder sig av dedikerad GPS enhet så finns ju även möjligheten till extern antenn. Går detta överhuvudtaget lösa på en laptop/platta?

Läsplattor är ju annars fantastiska uppfinningar. Man betalar lika mycket som för en bärbar dator och får en bärbar "datordisplay", utan tangentbord och med lite sämre prestanda. Men den är tunn! Man får dessutom förmånen att försöka tyda displayen i solljus med 1500 fetkladdiga fingeravtryck på skärmen.

Finns tydligen kartor att ladda ner / cacha men vilken kvalité håller dessa? Vilken GPS-navigeringsmjukvara finns för de olika plattformarna typ surfplatta eller laptop? Endast Linuxbaserat eller annan freeware då eftersom jag är allergisk mot både Windows och Mac :-) Nej men alla förslag och vinklingar är intressanta.

När det gäller mjukvara till en platta/laptop så önskar man ju även att den kanske är lite beprövad och inte kommer ur hemliga hackers mörka källare utan någon som helst test eller kvalitétsgranskning. Det betalar jag gärna en slant för, det behöver alltså inte vara freeware.

För och nackdelar? Få höra nu!

/Johan
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej Johan,

Jag skall väldigt kortfattat berätta hur jag löst det.
Jag försöker alltid köpa papperskartor över det land som är huvudmålet för resan, det är (enligt mig) ett överlägset sätt att få överblick.

En vanlig bil-gps, Garmin för närvarande, för att hitta fram och tillbaka (och även i det tilltänkta landet/området).
En Garmin Montana (finns massor olika att välja på, detta är mitt val), till den kan man ladda ner OpenStreet/CycleMaps, som brukar kunna ge grymma detaljkartor på alla möjliga områden.
Dessa kartor kan man med fördel ladda ner härifrån.
Har även en iPad för navigering och musik, fördelen med iPaden är överblicken man får med större skärm.
Har testat lite olika navigerings-appar men inte hittat någon riktigt klockren än så länge, men i sommar skall jag testa Sygic. Verkar bra och kostar inte skjortan :)

Tre GPS och papperskarta kan verka överdrivet, och är det säkert, men min erfarenhet är att ingen GPS är 100%ig och därför är det gott med lite backup om en inte har vägen man kör på, vägen man vill till osv.

Funderar att skippa iPaden helt och gå över till Surface Pro 2, för att man får friheten av en PC med allt vad det innebär.
Till den tänker jag köpa Quo-Vadis, som av många anses vara det bästa nav programmet till PC. Detta har jag dock ej testat så se det mer som ett tips om du inte vill använda plattor/små GPSer.

Lycka till! It's a djungel out there ;)

 

 
SWES-71
Posts: 5
Joined: 2014-03-04 19:56
Name: Magnus Sollenberg

Post by SWES-71 »

Om du ändå vill använda en ipad och råkar ha en utan inbyggd GPS är det inget problem, finns flera eftermarknadsGPSer att koppla på, tex Bad Elf. http://bad-elf.com/pages/products  eller http://www.gpscity.ca/dual-xgps150a-uni ... eiver.html
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Hej igen och tack för svar! Det är just det scenariot jag vill undvika med tre apparater.. Men som sagt var så är det alltid bra med backup. (Telefonen finns ju alltid med som ett nödfallsalternativ) Jag tänker mig nog något åt Montana hållet kanske. Tycker dock att den, 650, har för liten skärm. Skulle gärna ha en liknande med 5" skärm eller helst 6". Då hade det vart helt OK. Finns det något dylikt på marknaden? Separat GPS unit via Blåtand har jag använt på div fält GPS:er tidigare och tycker det är rätt struligt. Framförallt så ger det ytterligare en el-pryl som behöver laddare och ska HÅLLAS laddad..

Jag gillar verkligen Google maps satelitbilder. Kan man inte ladda ner dessa på något sätt och få in dem i någon apparat??

Extern antenn då? Bra att ha eller överflödigt? Vilka apparater kan ha det?

 

/Johan
SWES-71
Posts: 5
Joined: 2014-03-04 19:56
Name: Magnus Sollenberg

Post by SWES-71 »

Min Bad Elf kopplar jag direkt i paddan och laddsladden genom den så det behöver inte ge känslan av en apparat till eller separat laddning.

 
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

OK Magnus, då blir det ju lite enklare!

En dylik mackapär som GPSMAP 721. Kan en sådan användas i bilen för landnavigering? De är iofs inte gratis men erbjuder en fin display i en dedikerad GPS enhet.
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Lärde mig precis nyss ett bra trix med Google maps. Inget nytt för er säkert men... Om man visar ett kartområde, utbredning, som man använder ofta så kan man i sökfältet skriva "OK Maps" och enter (Sök). Då cachas alla kartbilder i hela den visade vyn ner lokalt :-)

Kanske någon som inte kände till det iaf... Blir dock kanske jobbigt att cacha på så sätt ända bort till Kina...

/J
admin-olof
Posts: 11
Joined: 2013-04-21 16:52
Name: Swedish Expedition Society

Post by admin-olof »

De få gånger min iPad inte hittat fram (den fungerar mycket bra med TomToms kartor) har jag stannat och frågat efter vägen. Kvaliteten på svaren varierar, men ofta fungerar det alldeles utmärkt. :)
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Hej jag håller på att testa Motion-X gps till Ipad och Iphone tycker den verkar fungera hyfsat än så länge och framför allt billig!!!

 
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Byter du till en Surface Pro Johan så får du tillgång till Nokias Here Maps som du kan använda offline (du måste dock ladda ner kartorna innan).

Det programmet fungerar väldigt bra tycker jag.
Post Reply