Rugged dator för resan

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Inte för att jag vet vilken modell din bekant köpte men det låter ofantligt lågt, även för en begagnad och reparerad Toughbook. Än mindre för en ny. Jag har tittat på de utförsäljningar som sker med "job lots" där de säljer 5-10 st men som behöver repareras. Dessa har dock gått ca 3 år i miljö där de tagit en del stryk. Så du får gärna höra efter hur din bekant fick tag på sin.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Det har hamnat lite på is med att hitta en rugged dator, mycket för att det finns så många alternativ. Det sker lite när jag kommer ihåg eller när något dyker upp. Ska försöka göra en kraftsamling och lägga in information som jag hittat. Det lutar mot ett custombygge för egen del då jag inte hittat någon med de specar som faller inom vad jag är beredd att betala. Det kommer troligen vara en liten linux som jag kan konfigurera efter eget tycke och smak. Monterad i en låda som är fukt- och dammskyddad IP67 med passiv kylning genom lådan och en mindre extern skärm.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Liten uppdatering: Jag har hittat en begagnad rugged dator till salu för en billig peng som jag tänkte utgå ifrån. Det är en begagnad TraffiCom som jag köpt på för 700kr. Kanske inte den mest kraftfulla datorn men stadigt industrichassi, 12" pekskärm och håller IP65. Normalt sitter dem i truckar så den är tålig. Företaget jag köpte ifrån, ITA-Store, har fler om någon annan vill prova lyckan (Saknar operativsystem så jag kommer troligen att bygga ett linux-system på min).

[caption id="" align="alignnone" width="295"] TraffiCom[/caption]
Post Reply