Återställning av serviceindikering.

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
User avatar
SWES
Posts: 32
Joined: 2013-05-01 15:53
Name: Swedish Expedition Society

Post by SWES »

Tänkte att det kan vara bra att samla lite information om servicelampor.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Toyota Land cruiser 120

Ignition on.
Press odo switch till trip A comes up.
Turn ignition off.
Hold down odo button.
Then turn ignition on while still holding down button keep held for a further ten seconds.
Done!
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Ett alternativ kan ju vara att unna sig och bilen ett besök hos en riktig verkstad.

Toyota har ganska bra koll på vad som ska smörjas och bytas, i långa loppet är jag tveksam

till om  man verkligen tjänar på att snåla på servicen. Förebyggande  underhåll minskar risken för förnedring och förstörd semester.

Fordon med tveksam historia brukar vara svåra att få bra betalt för.

Men tummen upp för tekniska tips på vår swessida.
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Beror väl lite på vad man har för bil. Vet av egen erfarenhet (8 år på verkstad) att det slarvas en del på allmäna kollen på äldre fordon. Alla oljor och sådant byts ju enligt serviceschema (enligt mig till horribla priser) iaf men resten kan det vara sisådär med, givetsvis beroende på verkstad och hur man framför det till kundmottageren eller meken.

Annars ett tips är väl att skaffa en Y60 eller nån annan äldre bil, finns ingen servicelampa än hur mycket man letar :)
SWES-64
Posts: 17
Joined: 2014-01-15 17:16
Name: Jon Wiberg

Post by SWES-64 »

Jag vågar påstå att " entusiaster " har bättre koll på vad göra med sin bil än vilken märkesverkstad som helst. Den samlade kunnskapen hos NLCK, som exempel, överglänser allt jag har varit borta i av märkesverkstäder. Men om du bara nollar serviceindikatorn så är det ju en annan sak.
Post Reply