Vinsch

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

@ Klas, du betalar momsen i Polen (som ingår i priset 23%), sen slipper du resten inom EU.

När du köper utifrån EU tillkommer skatt på vissa varor över ett visst belopp, har inte det i huvudet. Sen tillkommer väl även någon tull-avgift.
Har haft otur alla mina senaste Kina och USA köp och åkt på det, men ibland har man tur och slipper undan :) Fast då skall man själv anmäla sig till tullen ...
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Ah ha så var det med skatten dvs den kommer fortfarande vara en överraskning men inte så stor.

Då blev den polska vinschen betydligt mer intressant. det där med syntetlina direkt lockar. vajer är alltid ruskigt otäck när den går av.

senast jag blev bogserad gick repet av, (vajern var förlängd med en liten bit rep) vajern snärtade till och krossade framrutan.
SWES-80
Posts: 5
Joined: 2014-10-16 16:50
Name: Marie Mander

Post by SWES-80 »

Ha alltid en tyngd på vinschlinan/vajern när du vinschar, så kan den inte flyga iväg okontrollerat och skada liv och annat. Brukar ingå om du köper ett kit för bogsering.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

I dag kom tomten på återbesök.. Med en Jula. Nu måste jag göra ett fäste som håller.

När jag bogserar har jag en kätting, 10 mm med schackel 12 mm. 10m lång. kätting snärtar inte på samma sätt som vajer.

 
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Finns ett alternativ som jag inte sett nämnas. Det finns handvinsch som kanske inte är så vanliga i Sverige men som kan vara bättre. Mindre stöldrisk eftersom du har den i bilen. Fler dragriktningar men kräver lite muskelkraft för att använda. Den jag tittade på innan jag köpte min Warn var en Tirfor, används ofta vid brobyggen och liknande eftersom den inte virar upp wire på trumma utan har samma dragkraft genom hela draget.
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Lyfter tråden lite.

Har fundering på det här om man kör fast. Jag är inte ute för att köra i extrem terräng med min Dacia men man kan ju råka köra fast ändå på småvägar. Vad tror ni om att ha ett simpelt spaklyftblock och typ 20m vajer som nödlösning. Är ju ganska smidig att ha nerpackad i botten. Hur mycket behöver man orka, bilen har en totalvikt på 1800kg räcker 1500kg eller ska man ha 3000kg?

http://www.expondo.se/steinberg-systems ... 158?c=3048

 
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Hej Björn

Förstår din tanke och tror att du är på rätt spår. Efter som att du inte har för avsikt att köra extrem terräng utan endast lättare och med tanke på bilen tror jag att din idé är bra och kommer funka ypperligt.
Du ska ju inte lyfta bilen och om du sitter fast så lär du inte sitta så hårt så tror att 1500kg räcker mer än väl tror även 750kg hade räckt. Däremot tror jag inte att den funkar så bra med kedja utan du för nog ha en variant med vajer. Typ: https://www.afsa.nu/product/spaklyftblo ... ce-godkand
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Spaklyftblock med kedja har jag använt mycket i industrin åt alla håll så det käns bekvämt och har 2m rörelse. Det blocket med vajer har ca 1m och tänker att det kan vara lite kort?
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Du har rätt 1m är kort... Har själv bara använt spaklyftblock med kedja vertikalt men det är ju bra att veta att det funkar bra även horisontellt. Hur mycket skiljer vikten på 1500kg och 3000kg kan ju vara så att man inte vill släpa på onödig vikt.
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

3ton 21kg/3m

1,5ton 11kg/2m

750kg 6,7kg/2m
Post Reply