Långtidsförvaring av bil utomlands? Tips.

Visum. Valuta. Vaccination. Transport. Vägar. Flyg. Vatten. Bra ställen. Ställen man bör undvika. Osv...

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Ibland kan arbete eller annat störa resplaner och det kan vara mer praktiskt att
pausa resan än att köra bilen hem igen. I denna tråd vill jag att ha så många förslag som möjligt av er
andra Swesare. Börja gärna ert inlägg med namnet på det land som inlägget avser.
Ett inlägg per tips, tack!

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Grekland, Thessaloniki.

Ett inhängnat område nära flygplatsen (en verkstad), 2012 fanns det möjlighet att parkera både inom och utomhus här.
Priset är förhandlingsbart och de arbeten jag beställde blev väl utförda.
Kontakta mig för mer info.
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Turkiet, Istanbul.

U N D V I K ! ! !

Att lämna bilen här är något jag avråder från. Turkiet är ju i skrivande stund inte med i EU och har mycket
strikta reglera för införsel av fordon. Böter, konfiskerat fordon samt hot om fängelse skyltar de om vid gränsen.
2012 försökte jag lämna min bil här för att flyga hem och forsätta min resa några månader senare.
På flera webbsidor finns det information om en parkeringsplats hos tullen på flygplatsen, där utlänningar skulle kunna
lämna sina fordon. Något misstänksam blev jag när jag ringde till dem (redan från Sverige) då de alltid lade på luren
i örat så fort man började prata engelska. Turkiska ambassaden i Stockholm var mer tillmötesgående men visste inget.

Väl i Istanbul letade jag i timmar efter tullens parkering, INGEN på hela flygplatsen kunde hjälpa mig. Jag frågade
i princip varenda levande själ från flygledartornet till den tandlöse lokalvårdaren. Av en slump hittade jag parkeringen och väl där var de ganska hjälpsamma.
Tyvärr måste bilen vara H E L T tom för att den ska få stå hos tullen, vilken äventyrsbil är helt tom?
Inte ens en nätt summa pengar tycks kunna kringgå problemet. Så undvik Turkiet.
Till den som vill prova sin lycka så får ni kordinater tagna från googlemaps 40.984691,28.837341.
Ingång på husets västra sida!
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Problem även i Marocko.
Nu får man bara lämna Marocko utan bil om man deponerar den hos polisen på Marrakechs flygplats.
Där blir man garanterat av med en hel del...
Post Reply