Frågor en liten östresa

Visum. Valuta. Vaccination. Transport. Vägar. Flyg. Vatten. Bra ställen. Ställen man bör undvika. Osv...

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Frågor en liten östresa

Post by SWES-124 »

Hej,
Har ju inte rest så mycket än, tänkte att åka båt till Ventspils Lettland sedan Litauen, Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien Bulgarien, Grekland sen hem igen i slutet av mars och 4 veckor framåt, tänkte få lite värme. Kan hända att jag vänder innan Grekland om jag möter lite värme tidigare osv.

Något att tänka på, såg att man skulle även ha försäkringspapper i orginal i Bulgarien funkar det att skriva ut från nätet själv? Annars läst på om bransläckare osv. Grönt kort, försäkringskassans kort är fixat. Stöldförsäkringen gällde inte i vissa länder men vem snor en Dacia...

Något kul att titta på eller fina vägar är givetvis intressant, har ju dock bara 2wd men en bra och tålig sån så ganska dåliga vägar klarar jag och typ 50cm djupt vatten och har Michelin M+S däck på.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Re: Frågor en liten östresa

Post by SWES-38 »

Med försäkringspapper så antar jag att det är gröna kortet du tänker på. Ring till försäkringsbolaget och be de skicka "gröna kortet" till dig.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Re: Frågor en liten östresa

Post by SWES-62 »

hej!

grönt kort gäller i alla länderna du räknade upp. Tips: gör några egna kopior som du kan ge till motpart om oturen är framme, så slipper du vänta medan de skriver av... även kopior på KK är att rekommendera.

Finns massor med udda regler land för land t ex om varningsvästar mm. Har aldrig någonsin fått fråga om sådant när jag blivit stoppad.....

Du kommer väl på årsmötet? Utmärkt tillfälle att få tips...
Post Reply