Gör forumet öppet

Alla trådar som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Förslag, gör forumet öppet för allmänheten.
Varför? För att få lite mer liv och rörelse i det, det finns många resande människor ute i Sverige som jag tror vi missar genom att ha ett stängt forum.
Vi har många trådar som är flera månader upp till ett år utan input, då finns det inte mycket anledning till att gå hit och kika.
Vad säger övriga medlemmar? Diskutera gärna här i tråden.

Kanske något att ta upp vid nästa (års)möte.
 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag håller med. För att få ett levande forum behövs många, många fler medlemar och nyfikna som skriver i forumet. jag har Land Rover forumet som förebild. en öppen del och en betydligt mindre del som är sluten och bara för medlemmar. I LR-klubben finns det över 3000 medlemmar och även det forumet har sin tysta perioder.

Jag talar alltid för SWES men när dom inte kan gå in på forumet så blir det för dyrt att betala medlemsavgiften och köpa grisen i säcken.

Jag tror på två delar, ett öppet och ett stängt.
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

SLRK har väl den principen att gäster kan läsa trådar men inte skapa nya, eller har jag fel? Jättebra med diskussion. Det är en balans mellan att "våga" betala och att det förstås måste ge någon form av mervärde att faktiskt var med. Fler åsikter?
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

En öppen och en stängd del kan vara en idé, men vad skall den stängda delen innehålla vs den öppna?

Vad är det som gör det värt, säg 500kr/år, för att komma in i den stängda?
Det största och mest välbesökta forumen (inom alla ämnen) är gratis, och det är de nog pga  konkurrensen är så stor så folk går någon annanstans istället för att betala.
Och varför betala när man inte ens vet var man får?
SWES som förening kan ju fortfarande finnas kvar och kanske öka antalet medlemmar genom sitt forum, där folk kan diskutera resor mm och sedan träffas "irl" på SWES olika möten.
Om man vill ha sponsorer mm är det ju dessutom ganska avhängt på hur många som ser reseberättelser, annonser mm
Jag tycker NLCK (Norska landcruiser klubben) har gjort det bra med bra levande forum och en förening i "bakgrunden" (med styrelse osv).
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Känns inte som det är någon vits att ha en stängd och en öppen del, det som diskuteras i den stängda kommer komma upp i den öppna med och då på två ställe eller har jag fel?

Öppet för alla att både skriva och läsa antar jag,  eller bara läsa?

Tror som Oskar att föreningen vinner på att ha forumet öppet.

 
SWES-81
Posts: 3
Joined: 2014-12-07 20:10
Name: Klas Åberg

Post by SWES-81 »

Självklart öppet forum! Känns väldigt torftigt här och intresset finns ju därute så varför inte öppna upp!

/ Klas
SWES-72
Posts: 9
Joined: 2014-03-12 19:48
Name: Mattias Kristensen

Post by SWES-72 »

Gör hela forumet öppet förutom en sektion där bara medlemar kan skriva o läsa eventuellt att icke medlemmar kan läsa.
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Personligen håller jag helt med Oskar här.  Finns det behov att ha en sluten del kan väl det vara OK men om syftet är att samla så mycket information och kunnande inom det här området ser jag bara fördelar med att ha det öppet. En god forum/klubbkultur kan upprätthållas genom andra sätt än att exkludera de som inte vågar chansa och pröjsa 500 kr för något man inte vet vad det är.

Ett gott exempel i mitt tycke är Rejsa.nu, ett forum för folk intresserade av banracing. För att skriva måste man vara registrerad, man måste vara registrerad med fullständigt namn, man har en relativt tydlig ämnesavgränsing och aktiv moderering. Genom att inte kunna gömma sig bakom en anonym forumidentitet beter sig medlemmarna vettigt och hövligt och man binder kontakter som sträcker sig utanför nätet. De som inte rättar sig efter det brukar antingen självmant inse att det inte är rätt plats för dem eller hjälpas i rätt riktning.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Nu har det gått ca 3 månader och vad jag läser 100% samtycke av de som skrivit (sedan är tystnad = medhåll).

Så är det inte bara att "lossa" på spärren och öppna upp.
Jag glömmer bort detta forumet mer och mer eftersom det är helt dött här, och det blir en ond cirkel ...
Så innan jag helt ger upp, kommer det att ske?
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag tror att det är beslutat att den frågan ska tas upp på årsmötet efter som det är beslutat på ett tidigare årsmöte att forumet skulle vara slutet
Post Reply