Gör forumet öppet

Alla trådar som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tack för info Klas.

Det blir spännande ... ;)
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Klas har rätt. Frågan kommer upp på årsmötet. Nej, det är inte koncensus i frågan, vilket är skälet till att vi önskar en bra diskussion kring detta när vi ses. VI får då försöka bena upp för och nackdelar med detta och parallellt löper väl frågan om det ska vara en stor, lite mer anonym förening eller en mindre förening för de mest inbitna där alla känner varandra.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej igen,

Fick inbetalningslappen för medlemskap 2015 idag men avstår tyvärr att förnya det då SWES inte utvecklats till något jag tycker är värt pengarna.
Att forumet ev inte öppnas blev spiken i kistan för min del.
Reseberättelser och rese-tips kan man få från massvis med forum (gratis), jag använder dem varje år då jag planerar min årliga resa.
Jag trodde/hoppades detta forum skulle bli den svenska varianten av dessa. Där alla typer av reseintresserade personer kunde mötas och dela erfarenheter från sina resor runt om i världen.
En liten kompisförening har jag ingen nytta/nöje av. Oavsett hur mycket dessa fåtal kompisarna har rest så går det inte att mäta deras erfarenheter mot vad hundratals, kanske tom tusentals för mig okända människors erfarenheter.
Och kompisar kan man ju träffa och snacka resor med utan att ha en förening? ;)
Att forumet är mer eller mindre helt dött säger väl en del ...
SWES gick nästan i graven pga att det var en liten stängd förening "för de mest inbitna", det är som sagt inte vad jag såg framför mig eller hoppades på.
Bestämmer ni att forumet öppnas så återkommer jag som betalande medlem.

@ Olof Tegsjö, vad jag kan se av de som svarat på denna länken så är 100% av dem för ett öppet forum. Men det finns onekligen någon som inte framför sin åsikt angående det här, i denna tråden, eftersom du skriver att det inte är "konsensus i frågan". Skulle inte det vara lämpligt att man diskuterade just en sådan sak på forumet?

Hur som helst, lycka till i framtiden med SWES oavsett hur det går med forumet!

Ni hittar mig som vanligt på toyota4x4.se (och andra forum som handlar om resor, bilar och annat spännande ;) ).

/O

 

 

 

 
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Oskar. Ledsen att du känner så men forumet är vad vi gör det till. Jag önskar att fler ville skriva i forumet så att mycket mer kunskap samlades här.

Varför skriver ni inte mer, alla har något att berätta.

Jag har för mig att vi på årsmötet för två år sedan beslutades att vi inte enbart skulle vända oss till bilburna upptäckare men vi har inte nått ut tillandra intressen.

Jag gör alltid reklam för Swes men ingen har nappat, jag har talat med långfärdscyklist och gångare

jag tror att ingen betalar 500 kr för att komma in på ett forum som dom inte har sett

men om vi öppnar det hur ska vi då få in medlemsavgifter

Just nu för vi en intensiv diskussion om resan genom Centralasien nu i sommar men den för vi per mail, det kanske är fel vi kanske skulle föra den diskussionen på forumet?
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Visst är det så Klas, det blir vad vi gör det till, och det är just min poäng, det är för lite folk för att få ett levande forum. Det behövs en kritisk massa innan det börjar generera.
Ett lysande exempel är den senaste diskussionstråden på Toyota4x4.se, en par som planerar att resa jorden runt med bil, är de här? Nej, för de vet garanterat inte att SWES finns, och skulle de stöta på hemsidan, så skulle de nog inte betala 500 alt 750sek för att få tillgång till denna sidan.
Jag såg att du Klas nämnde SWES men det är fortfarande osäkert att de skulle betala för att få tillgång till SWES, på toyota4x4.se finns mycket erfarenhet av resor och bilar. Även SWES grundare hänger ju där och ger tips å råd :)
Stängt forum leder bara till sakta bort tynande ...
Att det mailas istället för att postas här är väl en hint så god som någon att nuvarande sätt inte är rätt sätt att driva ett forum på.

 
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Jag överväger allt mer och mer med att hålla med Oskar med fler om att forumet skar vara öppet....
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag håller med om att det ska vara öppet.

på Årsmötet våren 2015 beslutades att forumet skulle vara stängt, jag tror jag var ensam om att rösta för ett öppet forum. Sedan dess har aktiviteten på forumet sjunkit till nästan noll. En förening av vår typ är döende utan ett aktivt forum.

Sänk medlemsavgiften till 200:- och ta ut en avgift för träffarna.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Bah!

Jag är ju inte ens medlem längre, men jag får tydligen mailnotiser när någon postar i denna tråden.

Helt seriöst, vad är det ni väntar på? Att forumet skall dö till 100%, för vad jag kan se på postningen så kan man nog anta att forumet går på livsuppehållande åtgärder ... De flesta trådar har flera månader och år utan inlägg.

Är det så viktigt att ha ett hemligt forum? Som dessutom inte är hemligt om man bara kan googla tydligen.

Ingen postar något ändå, så vad är hemligt?

Well, som icke betalande medlem inser jag att min röst inte kommer vara värd mycket, men öppna forumet så är jag intresserad av att komma tillbaka.

Tanken med föreningen är som sagt tilltalande.

/O
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

<p style="text-align: left;">Jag är numera för ett öppet forum, men sätt medlemskap som krav för de som vill</p>
<p style="text-align: left;">vara med på våra resor. Medlemsavgiften ska absolut  inte  sänkas, vill man vara med och</p>
<p style="text-align: left;">resa så är avgiften mikroskopisk i jämförelse med anmälningsavgifter för "betalresor". Glädjande är att 2016 verkar det finnas ett flertal olika resor att följa med på ( varav jag inte står för någon än..).</p>
<p style="text-align: left;">/Johan</p>
<p style="text-align: left;">Ps Bilden är tagen idag i Byblos ,  Libanon Ds</p>
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

äntligen är forumet öppet för alla. Hoppas att det innebär att fler skriver här.

Vi kan alla bidraga med kunskap
Post Reply