Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Altay

SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Här hittar ni Eukor's rutter samt datum m.m.
http://www.eukor.com/index.jsp
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Dom som har kort om tid kan ju köra Mongoliet - Moskva
jag kör gärna hela sträckan.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

På årsmötet 28 mars så har vi ett ypperligt tillfälle att prata lite om denna resa, hoppas alla kommer.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

29 Mars? ;)
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Du har rätt Oskar… Knapparna måste sitta för nära… :-)
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Som det det ut nu så är Tibet, Nepal och Indien inte aktuellt. Ingen carnet ska behövas är tanken.

<span style="line-height: 1.5em;">Förslag:</span>

Kostnader för guide i Kina skall delas per icke studerande i Grund, Gymnasie eller Högskola i samresa med betalande vuxen.

Öst-väst
Förslag till resealternativ baserat på enkelhet (ingen hänsyn taget till eventuell sponsring):
Göteborg till Korea är det billigaste alternativet, färja Korea-Kina i grupp över Kina sedan valfri takt och valfri resväg hem EFTER Kina, kanske 2 grupper.
Fördelen med detta är flera : billigare färja,  mindre kostsam guide, valfri takt hem ingen tidspassning. Även jättebilar får plats ;-) Även möjlighet till alternativ, Peders rutt utan Kina om någon vill missa Kina.

Väst -öst alt1
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet, Kina i samlad grupp.

Väst-öst alt2
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet till Vladivostok och färja till Korea, med skeppning hem eller vidare.

Väst -öst alt3
Start i Sverige sedan Stan- länderna till  Kazakstan, Mongoliet, Kina i samlad grupp.
Nackdel tar minst 1,5 veckor längre, dyrare visum, lite farligare.

Rundtur:
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet Stan-länderna hem till Sverige. Lite synd, när nu möjlighetet att en gång i livet resa genom Kina.

Vad tycks?

Obs! tänk på att utanför Gröna kortet -länderna så är det endast en BEGRÄNSAD trafikförsäkring som gäller svenska resenärer i svenkreggat fordon gäller alltså EJ om man kör på ickesvenskt barn under vägen... och max i 162 dagar utanför Sverige
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Först om trafikförsäkringen. Mitt försäkringsbolag har inte sagt riktigt samma sak. det är trafikförsäkring som gäller och den gäller över allt i världen. den täcker endast motpartens skador. Barn, bil, Cykel eller åsna gör ingen skillnad. Inget på egna bilen eller egna personskador.

Detta gäller när man åker utanför gröna kortet.

Vad gäller egna personskador så gäller hemförsäkringen under 45 dagar och därefter måste man ha tilläggsförsäkring.

Man måste vara medveten om att om det händer något med bilen så står man för hela kostnaden. När det gäller den här typen av resor  så SKA MAN ALDRIG ÅKA OM MAN INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA BILEN.

Jag har lovat mig själv att aldrig skeppa min bil på en båt igen. Aldrig. Med ett undantag, Gotlandsbåten.

Rutterna passar inte riktigt för mig. ska jag till Kina då ska jag in i Kina inte stå utanför och hoppa, så här är min rutt tänkt.

Sverige - Ryssland- Kazakstan. - Ryssland - Mongoliet -Kina, minst ner till Terrakottagubbarna gärna till kusten. Upp genom kina och där ligger Gobiöknen och väntar. "Stan" länderna och norr om Kaspiska havet och Kazakstan och om man är flera bilar så är det möjligt att ta olika vägar hem efter Kazakstan beroende på tid.

Att jag vill åka den norra vägen till Kina beror att genom Rysslands skogar kan det var oerhört tråkigt då är det bättre att ha det gjort när man åker hem.

Jag kan jämka vägval men jag åker inte båt igen. Jag är ju pensionär så tiden spelar mig ingen roll

Jag är ensam i bilen så vill någon göra sällskap i bilen hela eller delar av resan så går det nog bra. Om vi inte blir osams i Ulan Bator då får du gå hem.

Jag kommer inte på årsmötet. Om det är aktuellt med ett Gotlandsmöte om Kinaresan så är alla SWESare välkomna även om ni inte ska till kina i denna vända. Bästa årstiden på Gotland är i slutet av september men det går bra när som helst under förutsättning att jag hunnit hem.

Lycka till med årsmötet.

Jag tror att jag är i San Carlos just nu

Klas

 

 
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Så här säger mitt försäkringsbolag  (IF):

"Om fordonet varit utomlands i mer än 182 dagar i sträck när skadan inträffar, så lämnas i regel ingen ersättning vid skada om du skulle orsaka ett försäkringsfall"

"Trafikförsäkringen gäller i hela världen enligt trafikskadelagen för skada som i följd av trafik med svenskregistrerat fordon tillfogas svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige."

Jag ringde för säkerhets skull och frågade, och dom förtydligade för mig att den endast gäller för svenska medborgare i bilen, ej sak eller personskador utanför bil.

Kanske det är dags att vi byter bolag och väljer bort IF...

 
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Försäkring, fortsättning.

Efter fördjupad kontakt med mitt försäkringsbolag så fick jag följande information. Skador utanför "gröna kortetländerna" regleras av trafikskadelagen TSL och om jag förstår det rätt så borde det vara lika i alla bolag (det hjälper då inte att byta bolag).

För att testa min tes så kollade jag upp villkoren i Folksam och hittade det här i det finstilta :"Trafikförsäkringen gäller alltid i hela världen enligt trafikskadelagen (TSL) för skada som i följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas svensk medborgare eller den som har sin hemvist i Sverige."
<p align="LEFT">Grundregeln är som alltid : Tro inte att du är försäkrad...</p>
<p align="LEFT">Det hör till saken att vid min första kontakt med IF så talade man tydligt om för mig att försäkringen gäller som vanlig trafikförsäkring i hela världen.</p>
 
<p align="LEFT">Trafikförsäkringen gäller alltid i hela världen</p>
<p align="LEFT">enligt trafikskadelagen (TSL) för skada som i</p>
<p align="LEFT">följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas</p>
<p align="LEFT">svensk medborgare eller den som har sin</p>
hemvist i Sverige.
Post Reply