Marocko Sommaren 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Hej körde nästan samma sträcka genom Europa ner, vi tog dock typ 5 veckor på oss ner till marocko. Som Jonny skrev så är vägen via Cueta bäst/enklast då du är på spansk mark i Marocko. När vi åkte var barnen 4 och 7 år gamla.
Vi åkte Marocko sista veckan i Juli.
Dag1 åkte över Rif mountains ner till Fes,där bodde vi på en skabbig camping.
Dag2 åkte vi vidare till Arfoud, där åkte vi öster ut till öknen och sov i en oas. (fri camp)
Dag3 Åkte vi till Erg chebbi utanför Merzouga och sov i ett sandslott i två dagrar helt fantastiskt.
dag4 vila
Dag5 åkte vi vidare ner genom öknen till Mhamid det tog 3 dagar. (fricamp)
dag6 -:-
dag7 -:-
dag8 Anländer till Zagora där vi tog in på hotel, även lämnade in bilen på service hos Cher Ali Racing, (billigt 130kr)
Dag9 åkte vi över Atlasbergen till Marrakech (största missen att inte utforska vattenfall osv som finns där)
Dag10 & 11 På hotell i Marrakech. Kul stad men flyger hellre dit å utforskar den över en weekend då man helst inte åker bil där :)
Dag12 motorvägen upp till Cueta för återresa till spanien..

Summan av denna del i våran 3månaders resa var av 12 dagar i Marocko var helt tokigt men fantastiskt. Det var mellan 40 och 52grader varm nästan dygnet runt, Man blir magsjuk, var inte rädd för att åka vilse det löser sig, i värst fall betala en taxi typ 30 kr för att åka framför å visa vägen.. Allt tar läääängre tid än man tror speciellt att åka bil. Betala aldrig i förskott var överens om pris betala efteråt. ja jag har en mil lång lista bara ringa eller maila så har jag massor av onödiga och nödvändiga tips, tex världens bästa camping på Spanien sidan innan ni åker över och kommer tillbaka för att smälta allt :) vilket slott ni bör och inte bör bo i...
Lycka till

Min mail nollnio@me.com
Mobil. 073-427 13 99

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Lysande!
Tackar Thomas :)
Jag skall forska lite på egen hand, men lovar att utnyttja erbjudandet om onödiga och nödvändiga tips :)
Visste väl att det fanns lite Marocko erfarenhet här på forumet.

Om någon annan känner sig manad, så kom igen, alla tips är värdefulla!

Förresten, kan ta en fråga med en gång jag har funderat lite på, kan man lämna bilen i Marrakech utan att få den länsad eller ställde ni bilen på någon bevakad plats?
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Hej vi lämnade bilen utanför hotellet i Erg Chebbi, där hade dom egen "vakt"
I Merzouga var vi på marknaden och då betalade vi en man (efteråt) 5kr för att passa bilen medan vi handlade.
När vi var i Zagora så hade dom en kille på parkeringen som vaktade bilar om man betalade, vi betalade 20kr (efteråt) för en natt, då satt han på en stol bakom bilen hela natten.
I Marakesch så bodde vi på hotell som var inhägnat men när vi skulle åka ville vakten ha en gåva... han fick 50kr.

I Spanien hade vi tur att träffa en Guide ifrån England som sålde 4x4resor sedan 20år tillbaka i Marocko, han gav oss massor av tips även ett erbjudande om att åka med dom igenom öknen för en liten slant, vilket var det bästa val vi gjort. Han sa att folk i allmänhet inte har ett jobb. Dom som erbjuder sig att vara parkerings vakt lever på det och en låg månadslön är ifrån 600kr, dvs man kan inte överbetala även om dom försöker ta massor av betalt, fick även veta att dom som är på hotel parkeringarna är inte anställda utav hotellet utan har bara tillstånd att vakta bilar mot betalt.

Om ni tex fri campar nära en by så kommer dom försöka ta betalt, om ni betalar så slutar det med alla i byn vill ha betalt... då blir det gärna dyrt så skippa det. Kan även tillägga att en fortkörning på 20km/h kostar 300kr svenska med kvitto och 100kr utan :)

Folk i allmänhet är inte tjyvaktiga men dom luras gärna, och dom vet att vi är "blåögda" och förmögna. Ett tips är att ha med sig barnkläder och skor, då vi fick frågan tusen ggr på landsbygden om vi ville byta istället för att ta pengar mot det mesta i hantrverksväg :)
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Bra info, tackar!
Shit vad det börjar rycka i resetarmen nu ... :)
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Oskar, vi har varit Marocko två gånger med barnen i egen bil. Andra gången var det bara jag och sonen. Första gången var vi hela familjen, två vuxna, två barn. Första gången var vi borta under höstlovet (perfekt tid för att vara i Marocko). Vi var då bort i ca 1,5 månad och barnen tog ledet från skolan. De läste läxor m.m. under färden. Skickade hem läxor över satellit. Fungerade perfekt. De lärde sig mer under denna tid än om de hade varit i skolan. Väl hemma, gjorde de var sitt projektarbete om Marocko, kulturen, skolor/undervisning och andra sociala frågor m.m. Det var mycket lyckat.
Under andra äventyr har barnen tagit ledigt från skolan (seglingar samt resor i Pyreneerna m.m.). Det har fungerat med skolan (barnen gick då i två olika skolor här hemma - så det var således ingen enskild välvilja från skolan).
Slipper man stressa pga av tidsbrist är det bra. Andra gången vi var i Marocko så körde jag ner och resten av familjen flög till Barcelona där de hoppade på (då slapp de restiden genom Europa fram/tillbaka).


SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

@ Peder, tack för tipsen, men som det ser ut nu så blir det resor under sommaren.
Nu vet jag inte när detta var ni fick ledigt för att ut o resa med barnen, men skolorna har tightat till det där med ledighet.
Det grymtades lite redan med tre dagar ledigt nu i maj när vi skall till NYC, så jag misstänker att 30+ dagar blir ännu värre :)
Resorna genom europa ser jag lite som bildning för dem också, kan vara roligt att besöka div länder och städer som man läst om i skolan men aldrig sett innan.
En av de "stora" sakerna denna resan är att äldsta sonen skall få sköta allt snack i Spanien eftersom han har läst spanska i några år nu och det är dags att testa teori mot verkligheten :) jag kan inte ett ord spanska så jag hoppas hans betyg inte är allt för missvisande ;)
Spanskan verkar vara bra att ha i Marocko också om jag förstår saken rätt.
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Kör längs Atlantkusten och sedan över Pyreneerna ner till Medelhavet - då blir det mycket spanska...
SWES-68
Posts: 2
Joined: 2014-02-14 13:15
Name: fam. Orlovskaya Köll

Post by SWES-68 »

Hej!
Vi planerar också en resa till Marocko, tänkte vara ute och resa i tre månader, åker nu i slutet av mars. Tanken är att åka ner till Marocko och tillbaka (västeuropa på ditvägen, östeuropa på tillbakavägen). Hade tänkt lägga upp lite frågor om Marocko här på forumet men såg att det ju redan fanns:-)! Så vi hänger på här och läser lite.... Tänkte höra också om det är nån som har några extra tips om man gör en sån här resa med småbarn (åker med en 3,5 åring och en 8 månaders)..

//Ksenija
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Spännande!
3 månader på resande fot med så små barn blir ett litet äventyr bara det :)
Fast små barn är väl det som är lättast att resa med, ju närmare tonåren de kommer desto jobbigare blir det ...
Vi lämnar Gbg den 19 Juni och är nere i Marocko vid början Juli nån gång, hade ju vart kul att mötas upp för en kaffe om det passar någorlunda, så kan vi byta erfarenheter och sparka däck.
Jag postar mitt Iridum-nummer här så fort jag skaffat ett abonnemang.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Färsk info om Marocko.
Nyligen hemkommen, åkte Algeciras ned och Tangier hem. Konstaterade att Tangiers gränsövergång har nu blivit hyfsat civiliserad
Algeciras- Ceuta ca 2000 kr enkel (personbil med 4 passagerare), Tangier-Tarifa ca 1500 enkel, tullningen lite krånglig men något enklare mellan Tangier och Tarifa.
Post Reply