Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Grova däck typ MT blir jobbigt, en långresa innefattar ju nästan alltid ett hundratal mil på motorväg/landsväg! Sedan är de inte bästa valet i all terräng heller. Michelin LTX eller Pirelli Scorpion ser ju hyffsade ut och då slipper man åka med amerikanska gummin :-) Men de förstås, till en amerikansk bil kanske det ska vara BF Goodrich iaf!
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Här kommer den arga MT förespråkaren! ;)
Skämt å sido så tycker jag MT däck (har BFG själv) är att föredra av den enkla anledningen att de är hållbarare.
När man kör med lågt lufttryck så känns sidoklackarna väldigt tacksamt att ha och även vid andra tillfällen som nämnts i annan tråd, taggiga buskar mm. Har även läst att guider i Sahara använder BFG MT däck just pga hållbarheten, trots att det inte är optimala däck i öknen.
Lite som med dubbdäck, lite tråkigt att köra runt med till vardags, men när du kommer ut på ishalka är du sjukt nöjd att du har dem! :)
Sen tycker jag personligen inte MT däcken är sådär jättejobbiga att köra med eller lyssna på, så mycket extra ljud gör de inte (enligt mig, men det är nog väldigt personligt hur känslig mot ljud man är).
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Kör med bf goodrich MT på min Niva. Funkar ok på asfalt och är grymma i skogen. Mickey thompsson lär vara lika grymma i skogen men lite bättre på asfalt + att dom ska hålla bättre. Fan trot:) Det är i alla fall vad mina offroad expertvänner säger.
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Caroline - finns så många skolor om det mesta...
Läste dina inlägg först nu.
Efter mina 30 år med expeditionsåkande hit & dit - så har det blivit mindre och mindre grejer på bilarna och i bagaget. Travel light.
Ju lättare bil desto mindre saker går sönder.
Åker du tillsammans med flera behöver du ingen vinsch. Däremot en ryckstropp. Vill du ändå ha en vinsch så rekommenderar jag en löstagbar vinsch som du kan ha både fram och bak. Det finns inga bra vinschar på marknaden idag. Så därför kan det vara en fördel att förvara vinschen torrt inne i bilen. Åker ni fyra stycken rekommenderar jag starkt att ni har taktält (och ett litet marktält för matlagning m.m. Med taktält kan du slå läger på ett stenrös eller på våtmarker. Du slipper också massa ormar och andra kryp.
Du klara dig säkert med 1 reservdäck (ta med en ordentlig lagningssats samt kompressor). För en liknande resa skulle jag köra på BF Goodridge Dakar (samma däck som många använder i Dakarrallyt - dessa är kevlarförstärkta och klarar vassa stenar bra - mönstret på dessa är en bra kompromiss och klarar både sand, grus, sten och lera riktigt bra.
Snorkel är bra (för vadning, mot damm och du får en bättre temperatur på insugningsluften). Extra bränslefilter med vattenavskiljare är att rekommendera. Inte för aggressiva däck då dessa snabbt slits ner vid körning på asfalt (använd så nära standardstorlek på däcken som möjligt). Extrema storlekar som 35" sliter hårt på bilens transmission, styrleder m.m. Om du skulle behöva köpa nytt däck utomlands - så kan jag nästan garantera att du inte får tag på 35" som passar dina fälgar.
Säkra up ventilationen av differentialer så att du inte får vatten i dessa (även luftning av bränsletanken).
Plastskiva till fronten är bra för att använda vid vadning (för att slippa få hela motorn dränkt i vatten).
I övrigt skall du ha vanlig service och förslitningsdelar specifikt för din bil. Tänk på att bilen innehåller mycket elektronik och en felkodsläsare är bra att ha så att du kan släcka felmeddelanden m.m.
Annars tror jag att din bil klarar sig utmärkt med den standard den har från början. Fjädring och stötdämpare får en del stryk och det är bra att med någon dämpare i reserv. Glöm inte heller att det inte finns så många verkstäder som har reservdelar till just ditt märke. Finns i stort sätt bara två bilmärken man hittar reservdelar till över allt - Toyota HiLux och äldre Mercedes(!).
Bra att göra en prioritetslista på reservdelar. Sjukvårdsutrustning är viktigt. Vidare, skulle jag ta med mig en Iridiumtelefon också.
Listan kan bli lång - med det gäller att prioritera de viktigaste.
Jag själv kommer åka i någon av våra RRS eller D4 (dessa är i originalutförande frutom snorkel, kompressor, bränslefilter och demonterbar vinsch). Jag hänger reservhjulet på utsidan och monterar en extratank där bak istället. Problemet med nya RRS och D4 är de löjliga fälgstorlekarna (20 och 19 tum). Har dock hittat nu hittat 18" fälgar så att jag kan få på ordentliga däck.




User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Hur går det med bilen? Hoppas att vi får se den på årsmötet.
SWES-80
Posts: 5
Joined: 2014-10-16 16:50
Name: Marie Mander

Post by SWES-80 »

Kul! Jag är nyfiken på hur långt du kommit med din Jeep. Jag har själv också en Wrangler Rubicon diesel, köpt ny i våras (men är byggd -13). Jag har kört den som standard över sommaren, men nu är den utrustad med AEV (american expedition vehicle) expedition-prylar, dvs bl a frontbumper m winch, bakbumper m tirecarrier o high-lift, skydd undertill Höjd 2,5", 35" däck. Drag m avtagbar/utbytbar krok.

Jag har avvaktat i tältfrågan. Är inte helt övertygad om taktält för egen del. Jag har också väntat med snorkel, extratank till diesel, vattentank bl a. M a o är den grundutrustad för expedition/offroad samt för användning i mitt jobb. Sen ska jag känna mig för vad jag behöver.

Beträffande taktält så var jag med på en Sydafrikaresa i våras där vi hade två separata 140cm breda taktält på samma bil. Det ena fälldes upp med ingången åt ena sidan. Det andra hade ingången vänd bakåt. Fungerade utmärkt.
Post Reply