Norra Irak (Kurdistan) Erbil April 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Enligt den underrättelse vi får (där jag jobbar) så är risken för kidnappning av västeuropéer "förhöjd risk". I vår organisation drivs två E&P i norra Irak (Kirkuk och Mosul). För ca 2 mån sedan sprängdes 6 st seismiska mätfordon i luften (varje fordon kostar USD 6 mil).
Jag skulle mycket noggrant undersöka risken innan jag åker dit frivilligt. Sedan har jag en annan fråga - varför åka till norra Kurdistan? Skulle hellre överväga Mongoliet eller Iran...
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

... Arbil (eller som du skriver Erbil) är en ganska spännande stad. Men utanför finns inte så mycket att uppleva. Skulle ni ändå ta er dit så har jag kontakter som ni kanske kan ha nytta av (Expats inom O&G).
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Ett billigt sätt att hålla sig ajour med olika riskfaktorer i världen är att prenumera på uppdateringar från http://www.gw-globalxplorer.com/dailynews
Denna resurs kan inte jämföras med mer avancerade organisationer. Men den duger gott för SWES globetrotters...
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Senaste rapporten är från Mosul (som smittar Arbil) är följande:

"Militants have killed 15 soldiers guarding an oil pipeline in a pre-dawn raid on their camp in northern Iraq and kidnapped another, officials say. The assailants were able to gain access to the facility in the village of Ayn al-Jahish, south of Mosul, because they were wearing military uniforms. Security sources in Nineveh said 14 of the soldiers were beheaded and the other shot dead and hung from a gate. They said they feared for the life of the soldier seized by the militants. An armored military vehicle was also taken, and the sources said they suspected it might be used to mount further attacks. Tuesday's attack targeting security forces guarding an important piece of infrastructure was similar to one in the town of Tuz Khurmatu on Sunday. Six policemen protecting a stadium construction site there were shot dead after being forced to pray in front of their attackers, who reportedly wanted to establish that they were Shia Muslims.
: Critical"
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Ringde vår sambandscentral i Dubai (vår samarbetspartner i säkerhetsfrågor är http://www.olivegroup.com) för lite info:
Rådet blev (jag citerar) - "Do these kids really need to go there, stay in the city. If they must to go by car on the country side, sign-up with a security team - go to Hawaii instead". :)

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hawaii låter inte fel tycker jag ... ;)
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

@Peder

Tackar för din research.

Det var ju ett tag sedan man var tvungen att visa leg på systemet eller blev kallad för "kid", jag antar att det inte
låg något nedlåtande i det....

Varför Hawler, Irbil eller Erbil? Jag har träffat en del trevliga människor därifrån och blev nyfiken på området.

Det låter annorlunda från andra håll angående säkerhetsläget i just den norra delen, vem som har rätt vet jag ej!
Övriga delar av Irak har iaf terordåd på daglig basis.
Re: åka till Mongoliet eller Iran?
Mongoliet kommer jag nog till förr eller senare ändå, Iran hoppas jag på för 2015.
För egen räkning så är drömmen om Hawaii något som för tankarna till folk som överkonsumerar Trisslotter.
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Don't worry - det är en image dessa grabbar har. 80% är fd SAS-killar som jobbar på Olive. Så då kanske du förstår. Vad de menar är att det finns en viss omognad då folk söker sig till områden som har en förhöjd riskfaktor för att finna äventyret. "Hawaii" tror jag bara var ett uttryck. Nåväl, tror att det kan vara farligare att ta en nattlig promenad i Stockholm eller Malmö än att åka till Arbil. Om du skall dit, hör av dig till mig så kan jag sätta dig i förbindelse med några trevliga personer som bor där och som kan kringområdena mycket väl. Staden är otrolig (omgivningarna så där).
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Med referens till mina tidigare inlägg under denna tråd beträffande Irak - så avråder jag med bestämdhet alla "expeditionsresor" till Irak (oavsett region). Även det turkiska gränslandet mot Irak avråds också med bestämdhet. Det har skett en del incidenter i södra Marocko och i gränslandet mot Algeriet. Jag avråder med bestämdhet resor även till denna region.

 
Post Reply