Rumänien April 2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Hur ser planen ut Johnny? Jag och Cathrin och ev barnen är sugna på att åka med. Kanske inte hela vägen, det beror på färdväg och våran ekonomi :)
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Så här ser det ut, än så länge.

1/4 tänkte vi ta Nynäshamn-G´dansk färjan.

Framme 13.00 i G`dansk den 2/4 åker mot varglyan (rakt öster ut) sover där någonstans.

3-6/4 Warzawa. Vi har offroad tokiga bekanta där. Antingen får dom guida oss på någon tur, eller så turistar vi där. Ev, så följer dom med oss en bit. Inte klart än, dom hade mycket att göra.

6/4 åker vi till Krakow. Kan bli Auswitch (hmm... hur stavas det?) Söder om Krakow ligger Opony 4x4, Patrol och offroad prylar.

7-8/4 Slovakien.

10-11/4 Rumänien. Har hittat många trevliga vägar där, hoppas vi kan ta dom. Vet inte hur mycket snö det kommer att vara i Bergen.

Transfagarasan och transalpina vill jag åka, i samma område så finns det många riktigt dåliga grusvägar upp till bergtopparna. Kolla google maps och bilder. Tycker att det ser ut som ett område där man skulle kunna spendera mycket diesel och svett.

 

Inga datum är huggna i sten utan bara ett riktmärke. Våran ekonomi är också ganska sparsam så vi tar nog samma väg tillbaka och skippar Albanien. Bulgarien är jag fortfarande sugen på, och då är det inte långt kvar till Egeiska havet.

 

Det är ju billiga länder (tror jag) så mat och boende borde vara överkomligt. Jag ska fixa till bilen så vi har möjlighet att campa.

Jag har kollat lite slumpmässigt på priser på hotell i Rumänien 3-500:-/rum. Campar man på camping så kostar väl det också.

Vi har budgeterat 1000:- per dag för mat och boende för hela familjen i fall det inte går att campa (väder eller alldeles för opraktiskt med tanke på den lille)

 

Fredrik: när skulle du kunna åka?

 

Andra synpunkter, någon?
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

23/4 tar vi färjan hem igen.

Carl: Var du också intresserad?
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Vi kan åka istort sett när som helst. Det är sommaren som det blir kinkigt på som sagt.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Fredrik: När ska ni vara i Malmö? Ni tänkte fortsätta därifrån? I så fall behöver vi en mötesplats och ett datum.

 
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Post by SWES-62 »

https://www.google.se/maps/place/Pensjo ... 43006f5268

här kan du sova/kampa i närheten av varglyan. klart mysig småstad. kvällspromenad utmed sjön rekommenderas

 
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Vi har börjat packa ner Johannas urväxta barnkläder/leksaker som vi tänkte ta med oss till Ungern/Rumänien eller Bulgarien. Är det en bra idé? När vi var i Ukraina och försökte bli av med våra sista Hrynia innan gränsen så blev dom nästan lite förargade. Fick känslan av att "vi klarar oss utan era allmoser". Trampar man dom på tårna? Bättre att lägga grejorna vid en kyrka, eller liknande? Någon som har några erfarenheter?
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Det verkar vara enklare att ge en tiggare i stan, då vet man att dom har behov
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tror faktiskt det är enklare att lämna till biståndsorganisation här i Sverige.

Våra försök att ge "allmosor" utomlands har inte varit succé direkt. Men vi testade att bara ställa ut ett par skor på ett väl utvalt ställe och de försvann snabbt, så det kanske är en ide om ni vill ta med dem ner själva.
Men det skadar nog folks stolthet att få allmosor från turister, så jag kommer skippa allt sådant i fortsättningen.
Jag tänker att man gör ganska gott bara genom att besöka landet och eventuellt inte pruta allt för hårt på köp, så ger man ju på ett "snyggt" sätt. :)
Post Reply