Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015
CARNET:
Det blev lite rörigt här men följande gäller:
Carnetens storlek bestäms av det “dyraste” landet.
Om man tex bara skall åka in i Iran så skall 100 % av bilen dagsvärde deponeras.
Om resan går genom Iran till Indien skall 300 % deponeras eftersom resan går genom Pakistan.
Om resan bara går i Indien skall 100 % deponeras men omfattas Nepal så är beloppet 300 %…
Det blev lite rörigt här men följande gäller:
Carnetens storlek bestäms av det “dyraste” landet.
Om man tex bara skall åka in i Iran så skall 100 % av bilen dagsvärde deponeras.
Om resan går genom Iran till Indien skall 300 % deponeras eftersom resan går genom Pakistan.
Om resan bara går i Indien skall 100 % deponeras men omfattas Nepal så är beloppet 300 %…
Singapore är en bra hamn. Singapore hör till de rena staterna dvs allt fungerar och inga mutor men du måste ha carnet för Malaysia och Singapore. Tailand däremot är bra och hör till de rena staterna och utan carnet. det är besvärligt med bil i Singapore man måste betala en massa olika avgifter av olika slag. jag fick åka runt med taxi en halv dag för att ordna tillstånden och betal avgifter för att åka från hamnen till gränsen.
Uppgifterna från Motormännen om carnet stämmer inte till 100 %, ibland kan man slippa undan, men följer man Motormännens lista så blir det inga obehagliga överraskningar vid gränser. Grundregeln är dock att försök alltid att slippa stämpeln i carnèn VID INFART. Ibland räcker det med 20 -30 dollar... Uppgifterna från motormännen hämtade jag 2014-02-02 men har förändrats under ett par år. Att förlora både bil och deposition är lite dyrt för oss flesta, lägg sedan på undvikandet av vissa riskområden så märker man att världen krymper...
Lite sammanfattning:
Sverige-Mongoliet-Kina Laos-Thailand Kräver i dag ingen carnèt.
Saker kan förändras över en natt! Länder som inte kräver en carnèt kan i stället kräva en deposition vid gräns, en deposition som kan vara (är) krångligt att få tillbaks, men vad jag känner till i dag så är resan Sverige-Kina och även fortsättning Laos och Thailand bara belagd med "guideavgift".
Jag har tidigare hyrt guider i Kina och det är inte särskilt svårt om man åker in vid kända infarter, men om man åker "baklänges" så måste man övertyga guiden om att man verkligen kommer till gräns, man måste då betala allt i förväg. och då är det bra om man har kontakter med guider man använt tidigare.
Så en resa Sverige-Kina med delad guideavgift är en förhållandevis säker och "billig" resa om man slipper ligga ute med en carnèt.
Sverige-Mongoliet-Kina Laos-Thailand Kräver i dag ingen carnèt.
Saker kan förändras över en natt! Länder som inte kräver en carnèt kan i stället kräva en deposition vid gräns, en deposition som kan vara (är) krångligt att få tillbaks, men vad jag känner till i dag så är resan Sverige-Kina och även fortsättning Laos och Thailand bara belagd med "guideavgift".
Jag har tidigare hyrt guider i Kina och det är inte särskilt svårt om man åker in vid kända infarter, men om man åker "baklänges" så måste man övertyga guiden om att man verkligen kommer till gräns, man måste då betala allt i förväg. och då är det bra om man har kontakter med guider man använt tidigare.
Så en resa Sverige-Kina med delad guideavgift är en förhållandevis säker och "billig" resa om man slipper ligga ute med en carnèt.