Frakta bil till Canada

Visum. Valuta. Vaccination. Transport. Vägar. Flyg. Vatten. Bra ställen. Ställen man bör undvika. Osv...

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Transportera bil till Canada.
Dags för den stora Canadaresan och kanske lite mer. Frågan var om jag skulle ta egen bil med mig eller köpa en på plats. Alla jag pratade med sa att självklart ska du köpa bilen i Canada. Nja så enkelt är det inte. Bilar i Canada är lika dyra som i Sverige. I min bil kan jag sova äta och laga mat. Köper jag bil behöver jag inte betala frakt. Jag ville ha fyrhjulsdrift, det har jag i min bil.
Hyrbil var inget alternativ för mig efter som man inte får lämna asfalten med hyrbilar. När jag reser har jag som mål att inte köra mer än 20 mil om dagen, oftast lyckas jag inte uppnå det målet, nackdelen är att kvällarna kan bli långa så jag vill ha en stol och ett bord där jag kan äta, sitta och läsa och skriva. Jag vill ha min egen säng. Då finns det bara ett alternativ: min egen Toyota Hilux x-cab o7.
Tre speditörer snokade jag upp och av dem valde jag Seacon med simon.jansson@seacon.se jag har fått all hjälp jag har behövt samt hjälp med kontakter i Halifax. Det har fungera utmärkt. Simon hjälpte till med allt pappersarbete det var bara för mig att lämna bilen i Scandiahamnen port 2.
Två veckor tog båttransporten. Jag var ett par dagar i förväg i Halifax för att ordna pappersarbetet. Jag flög från Sverige utan ett enda papper på bilen eller om, när, var och hur den skulle komma fram. Men det var inget problem.
Allt kom på mailen innan bilen var framme och det fungerade, nästan.
Wallenius/Wilhemssen svarade för spedition här i Halifax deras frakt kostnad måste betalas flera dagar innan båten anländer. Går ej att betala med kort eller kontanter endast med Money order. Man måste gå till en bank och få den utskriven på Wallenius.
Observera att när man anländer till Canada skall tullen informeras om att man väntar en båttransport vid senare tillfälle med bil eller husgeråd eller annat. Gör man inte det kan det surna till riktigt ordentligt. Man behöver bara berättar att man väntar bil per båt. Jag tror att tullen lade upp en fil på mig så när jag kom för att ordna tullhandlingar på bilen var det mesta klart.
Kostnader enkel resa:
Båttransport och spedition i Sverige ca 18000-20000:- kronor
Wallenius i Canada 170 c-dollar
Tull i Halifax Ingen avgift
Tvättning 440 c-dollar
Tänk på att bilen skall vara ren dvs ej smutsig. Om tullen hittar det minsta jorddamm så måste bilen tvättas av dem på min bekostnad. Hjulhus, underrede och balkar allt kollas.
Jag valde det billigaste alternativet RO/RO. Nackdelen är att bilen skall vara tom och med tom menar rederiet riktigt tom, inget extra däck inga privata grejer, ingen väska/kappsäck inga verktyg och framför allt ingen gasoltub. Bilen skall vara ren och tom. Allt man behöver får man köpa vid framkomsten eller bära med sig på flyget.
Container ca 50% dyrare men då får man fylla containern med allt man behöver bli av med.
Jag använde ingen speditionsfirma här i Halifax, nästa gång tror jag att jag ska göra det, det är en del papper som skall stämplas och samlas ihop. Med en speditionsfirma hade jag sparat en hel vecka på hotel.
Klas
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Bra info Klas, sånt uppskattas!
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Ja, med en tvättning för 440 c-dollar får man hoppas att bilen var skinande ren. Fick du polering på köpet? :)
Post Reply