Resesällskap vecka 44 (höstlovet) 2013 sökes

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Resesällskap sökes!

Vecka 44 2013 vill vi hitta på något. Vi har max 9 dagar på oss. Alt 1: Köra med egen bil från Sverige och ut, ut, ut. Alt 2: Flyga någonstans och hyra bil 1 vecka (funderat på Sarajevo).
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Jag kan följa med om det blir en biltur nånstans.
admin-olof
Posts: 11
Joined: 2013-04-21 16:52
Name: Swedish Expedition Society

Post by admin-olof »

Kul! Då kör vi på en biltur. Någon mer? Angående radio, som du skrev om i annan tråd, kolla in Christoffers dokument om detta.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Tycker det är lämpligt att börja med CB-radio 27Mhz radio som är licensfri samt att de flesta har 27Mhz radio. Det är dessutom enklare och billigare.

Kan rekommendera en radio där du kan ändra land, kan vara bra om man vill göra en resa med bilar från Polen då de använder andra kanaler / frekvenser än vi gör.
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Vart köper man en bra cb till vettigt pris?
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

På Limmared Radio & Data AB kan man köpa många skojiga saker. Det finns fler butiker. Värt att jämföra priser. Nackdelen med CB-radio är att räckvidden är mycket kort (den suger, som min son skulle säga). CB fungerar bra om man kör helt nära varandra, men kommer man ifrån varandra så kan 2-3 km göra att man inte når varandra. Jag skulle därför rekommendera VHF, som kan ha 10 gånger längre räckvidd om förhållandena är OK. Dyrare, ja, men bättre om man inte vill köra ihop hela tiden.

Eftersom jag förmodligen är en av de i föreningen som kan detta sämst hoppas jag på många mothugg och åsikter. :)
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Jag har handlat ifrån http://fbradio.se och tycker det har fungerat bra. Det med att 27Mhz har kort räckvidd är inte helt sant även om det ligger väldigt mycket i de Olof skriver. Många installationer blir dålig och man sänder på låg effekt vilket medför kort räckvidd. När jag installerade radion i GW´n och gjorde test så mellan 10-12km tappa jag kontakten då standardinstallation. Vilket inte är så vidare bra men bättre än många bilinstallationer. Går går att hitta lite info på forum tex http://27mhz.se/forums/ Hoppas det hjälper och inte förvirrar ännu mer...
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Det är lite komplicerat det här med räckvidd kontra frekvens. Generellt gäller att radioapparater som sänder på kortvåg (3-30 MHz) har längre räckvidd är de som har högre frekvens. (VHF ligger runt 150 - Ultrakortvåg) Detta dels på grund av att kortvåg under gynnsamma förhållanden kan studsa i atmosfären, så kallad rymdvåg. Men detta är som sagt var lite beroende av goda förhållanden. Vad jag tror generellt ger intrycket att 27:orna har sämre räckvidd är motsägelsefullt just detta att de når långt! Man får in så mycket störningar från allehanda sändare kring hela världen. Det är ett mycket utnyttjat frekvensband i hela världen och då blir det ibland svårt att få en lite svagare signal klart utskiljd från bruset.. Vet inte om det blev mycket klarare av detta?? Kanske bara rörigare? Men som redan sagt så har installationen och såklart sändareffekten väldigt stor betydelse.

Jag är även jägare och där är nästan alla saligt nöjda med bytet från 27MHz till 155MHz så det är en vanlig uppfattning om att det når längre eller är bättre men det har som sagt väldigt mycket att göra med ett "renare" frekvensband.

Hoppas att det inte uppfattas som besserwissrigt nu, jag är verkligen ingen expert inom området. Det finns oändligt många som kan detta bättre än mig! Jag tycker iaf som Olof att det bästa är att ha båda, om man nu har möjlighet till detta. I VHF:n finns ju tillgång till en ständigt avlyssnad nödanropskanal, kanal 16. Även om denna är avsedd för sjöfart så inbillar jag mig att ett nödanrop från land knappast kan ignoreras. Man bör väl tillägga att VHF radio kräver licens.

Hälsningar
/Johan
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Vi är nu, förhoppningsvis, 3 bilar som åker vecka 44. Visum kostar 1300 kr per person. Vore kul med 1-2 vilar till. Häng med!
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Bra inlägg, Johan!

Olof, vilka blir ni som åker? Har ni bestämt var än?
Post Reply