Sandkörning

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Har provat alla tänkbara sorter, däcken halkar på både aluminium och plast. Jag använder Riktigt grova däck, norska piggkättingar och winch.
Observera att körning genom öknen är till 90-95 procent hård stenmark som sliter oerhört på bil o däck. Spontana platser med mjuk sand dyker upp, men man lär sig snabbt all "läsa" underlaget och undviker den mjukaste sanden. Ibland så missar man , då tar man fram kätting eller winch.
Skall man utnyttja riktiga "ökendäck" så bör man även ha en "riktig" bil, lätt med låg tyngdpunkt så att man "flyter" på sanden, således precis tvärtemot vad vi normalt använder oss av.
Ökenkörning är normalt inga problem, oavsett vilka däck man har, problemet uppstår först vid strandkörning tex strandvägen genom Mauritanien till Senagal, där blir det mycket skotta...
När man kommer till stäppöken (den trevligaste forman av ökenkörning) tex genom södra Mauretanien fungerar grovmönstrat extra bra därför att det ibland dyker upp taggar från taggbuskar, finmönstrat ger garanterat arbete, jag tycket att däckbyte är tråkigt därför min förkärlek för grovmönstrat...
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Intressanta erfarenheter att ta lärdom av.





Post Reply