Provade min Patrol Y60 på Jyllands östkust. Upptäckte att bilen tyckte det var ganska jobbigt i lös sand. Tappade farten helt och till slut var man nere på ettans växel. Ska man till Marocko och köra i sanddynor så måste nog något göras. Annan utväxling/däck? Mera motor?
Jag hade BF M/T 255/85-16 med 3 kilo i, vet att det ska vara lite luft när man kör i sand men det var bröllopsresa och jag ville inte strula med luftning just då. Bilen är även helt odiffad.
Jyllands sandstränder var nog ett bra ställe att testa sin bil på innan en ev, Afrika resa.
Sandkörning
http://www.outbackcrossing.com.au/FourW ... Sand.shtml
Här står ju allt man behöver veta.
Här står ju allt man behöver veta.
Har kört 15 gånger genom sahara/pakistans öken.
jag kör med mycket grova däck av den anledningen att grova däck är bra ihop med kedjor.
Håll bra fart kör du ordentligt fast så ta dig loss med kedjor.
Grova däck är även bra för dom 90 procent av dåliga vägar som leder fram till sanden.
Och man har normalt inte plats för dubbla uppsättningar hjul...
Sandstegar är totalt värdelöst.
jag kör med mycket grova däck av den anledningen att grova däck är bra ihop med kedjor.
Håll bra fart kör du ordentligt fast så ta dig loss med kedjor.
Grova däck är även bra för dom 90 procent av dåliga vägar som leder fram till sanden.
Och man har normalt inte plats för dubbla uppsättningar hjul...
Sandstegar är totalt värdelöst.