Sandkörning

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Provade min Patrol Y60 på Jyllands östkust. Upptäckte att bilen tyckte det var ganska jobbigt i lös sand. Tappade farten helt och till slut var man nere på ettans växel. Ska man till Marocko och köra i sanddynor så måste nog något göras. Annan utväxling/däck? Mera motor?
Jag hade BF M/T 255/85-16 med 3 kilo i, vet att det ska vara lite luft när man kör i sand men det var bröllopsresa och jag ville inte strula med luftning just då. Bilen är även helt odiffad.

Jyllands sandstränder var nog ett bra ställe att testa sin bil på innan en ev, Afrika resa.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Låter som du får köra ditt och öva mer. Kan tänka mig att hänga på.
Kör man på sand så ska man ha däck med väldigt förlåtande mönster. Typ som vanliga gatdäck. Grova däck gör att man gräver ner sig. Det går tungt att köra i sand men tycker det känns konstigt att bilen inte skulle orka.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Behöver nog ta en testrunda till i Danmark innan vi åker till Marocko. Som det är nu så tror jag att bilen kommer att gå varm. Vi hittade lite bökiga partier att åka i men man ska nog vara två bilar då. Väldig skillnad på sand och sand också.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Har hört att det finns riktiga sanddäck från Michelin, helt släta.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

http://www.outbackcrossing.com.au/FourW ... Sand.shtml
Här står ju allt man behöver veta.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Intressant sida får kolla in den lite i helgen. Vi får planera in Danmark under höstmötet. Tror det kan vara fint att fara dit mellan jul och nyår.
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Min erfarenhet från Marocko o Sahara är att exvis Cooper STT är ett alldeles för aggresivt däck. Jag hade det på min 120 o trots 1,2 kilo i däcken ville det skära sönder sanden.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Har kört 15 gånger genom sahara/pakistans öken.
jag kör med mycket grova däck av den anledningen att grova däck är bra ihop med kedjor.
Håll bra fart kör du ordentligt fast så ta dig loss med kedjor.
Grova däck är även bra för dom 90 procent av dåliga vägar som leder fram till sanden.
Och man har normalt inte plats för dubbla uppsättningar hjul...
Sandstegar är totalt värdelöst.




SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Fortsättning
Riktiga ökendäck som fungerar är slut, när du är framme vid öknen om dom sitter på från Sverige...
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Hur kommer det sig att sandstegar är värdelösa?
Post Reply