Marocko Sommaren 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Tänkte ta med familjen och köra ner till Marocko någon gång under sommaren 2014.
Vet att det kanske inte är den optimala tiden att åka dit, men med skolbarn är tiden begränsad.
Planerar att vara borta ca 4 veckor, varav ca 7-10 dagar i Marocko.
Har i dagsläget inte något alls planerat, varken på nervägen, där eller hemvägen.
Så alla tips mottaget tacksamt :)
Vi kommer troligtvis köra som ensam bil, så all seriös offroading är bara att glömma. Men lite lätt ökenkörning hade varit kul.
Är det någon som vill hänga på, hör av er :)

/O
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hmmm ...
Nån här måste väl ha varit i Marocko? :)
Undrar lite vilken färja/hamn som är bäst att använda?
Är det mycket "pappersarbete" som skall göras i tullen? Behöver man muta lite för att det skall flyta på?

/O
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Bästa (och billigast) Färjevägen är Algeciras- Ceuta, biljetter köper man efter vägen i södra spanien.
Tulla gör man mellan Ceuta (Spanien) och Marocko, ja du läste rätt, när man kommer över med färjan är man fortfarande i Spanien!
Inga mutor i tullen eller heller i övriga Marocko. Tullen kan vara lite krånglig om man är ovan, ta då hjälp av "fixare" på plats betala 6-7 euro max.

Marocko är ett fantastiskt land, det absolut bästa exotiska landet man kan turista i. Svensk (och Spansk) trafikförsäkring gäller!, ingen carnet behövs. Marocko är ett säkert land om man undviker vissa delar av Västsahara (minor, mm).

Beroende på tid så rekommenderar jag absolut besök i blå staden (Chefchaouen) samt givetvis Marrakech och även kuststaden Essaouira.
Vill ni se öken så gör ett besök i Zagoraoasen. Vill ni ha lite 4 *4 ökenexpedition så starta senast 0700 från Zagora genom öknen till Mezouga så kommer ni fram och får uppleva en fantastisk solnedgång över världens finaste sanddyner.
Från gränsen till Marrakech tar det 2 dager över blå staden, 1 dag om ni tar motorvägen. Tar ni motorvägen så missar ni halva resan... Ta istället motorvägen på hemvägen om det blir ont om tid.
Jag åker själv dit i juli och skall göra min 14de resa i landet, den här gången med MC (BMW 1200 Adventure).
Hör av er om jag är "hemma" i Spanien (Orihuela Costa ) så får ni komma in på en cava och får mer tips på plats, kanske vi kan samköra Zagora Merzouga.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tack så mycket för info Jonny! :)
Det lutar åt Juli även för oss, men det vet vi inte förrän fruns semester är godkänd nångång i april.
Jag tackar så mycket för cava-erbjudandet, det tar vi gärna om det passar i tid.
Samkörning låter väl inte fel det heller för en öken-noob som mig :)
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Fortsättning:
Mezouga heter givetvis Merzouga och inget annat... Växla gör man bäst och billigast i uttagsautomat på plats, finns på höger sida 3 km efter tullen (i tullen euro). Växlingskurs (med lite avgifter o dålig kurs) samma som Sverige.
Tid med bil Sverige Algeciras = 4 dagar, 1,5 timmar med färjan, samt 1-2 dagar till Marrakech beroende på vägval = Tot minst 10-12 dagar Tur o retur.
Lämpligaste väg ner genom Spanien är Autopista de Mediterranea (AP7) som även passerar nära mitt hus...
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Lysande lysande :)
Keep it coming ...
Du har möjligtvis inte en bra digital karta över Marocko, eller hur navigerar du runt?
Funderar så smått att gå över från iPad/Garmin till Laptop (MS Surface Pro 2)-navigering, men e lite osäker på navigeringsprogram och annat.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Jag har använt en Garmin med bra kartor över Marocko men det programmet finns ej längre.
I franska campingen i Marrakech (direkt innan du kör in i Marrakech på höger sida) hittar du ett par bra böcker som heter Marocco pistes där har du analoga kartor över stigarna.
Digitalt finns Africa tracks, eller Tracks4Africa vet ej hur bra dom är över Marocko.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Ok, tackar.
Då är det bara att leta på då. Nått finns det väl där ute.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Vad tror ni om en sån här tripp, plus minus lite, missar man för mycket roligt att se då? finns det bättre/roligare alt?
https://goo.gl/maps/m53Rr
Tanken är att slappa ner till Marocko, ca 10 dagar. Sola bada och se roliga saker/städer, fina vägar är alltid ett plus.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Jag brukar åka genom Tyskland och Moseldalen och övernatta för lite vinprovning. Brukar undvika Schweiz pga löjligt dyr vägtull.
Motorväger i Spanien som börjar med AP är betalvägar, men inte i närheten av Schweiz priser.
Post Reply