Marocko Sommaren 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tackar :)

Och tack för tipsen, de är ovärderliga!
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Ok, nu kanske en dum fråga men ändå.
Enligt envetna rykten, och vissa hemsidor, så kan det bli bortåt +50C i skuggan i Marocko under sommaren.
Dvs, lämnar man bilen ståendes borde det kunna bli nästan hur varmt som helst i den, minst 70-80C ...
Nu är det ju så att jag skall ha med diverse gastuber för att driva kök och grill med, hur gör man med dessa? De har ju förvaringstemp på max +50C ... Det kanske är grymt mycket marginal på dessa temperaturer? Jag kan ju inte vara den första som tar med gastuber till Marocko :)

En till fråga till er som varit där.
Vad jag förstått så skall inte tillgången till diesel vara något problem, men frågan är om de tar kort eller om man behöver massa cash för att tanka? På landsbygden kan jag tänka att cash är bra att ha, men i de lite större städerna?

En fråga till då. Vilken valuta är bästa att ha med om det händer något och man måste betala för hjälp (bärgning, lagning el likannde), lokal valuta, dollars eller euro?

Ligger nu inne med 3 olika GPS-kartor och tre olika papperskartor, så man borde ju hitta dit man vill iaf ;)
Skall försöka ge ett omdöme av dem när jag är tillbaka.

Lite inspirerande film från en som gjort det innan: http://www.youtube.com/watch?v=tFO3dDyF ... ture=share
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Hej Oskar.

Vi var där i juli 2012, det var varmt vi hade 52 grader. Det var även ramadan så det var ganska lugnt å skönt :)

Gasen är inget problem då alla använder det där nere även i husen.

Ang betalning körde vi kontanter (Dirham) lokal valuta dom tog inte euro tex... nästan samma som svensk, så väldigt enkel matematik. Kort tar dom på hotell å så men kontanter funkar bäst. Hämta ut pengar inga problem men passa dig för vilka bankomater du använder, fel bankomat tar ditt kort direkt. Återkommer med vilka som är säkra. Vi gjorde av med ca 10.000 svenska i Marocko på 14 dagar då sov vi 2 vuxna och två barn 5 nätter på hotell inkl mat samt 2 nätter på betal camping. Ganska mycket shopping i Marakech, all diesel och 10liter automatlåde olja (litet läckage). Vi handlade dock ganska lite mat då vi hade bunkrat i spanien med pasta och konserver. Vi handlade mest vatten, yoghurt, färska grönsaker å bröd.

Läste lite i din tråd tidigare, såg att du kollat in boken ifrån Chris Scott.. den är tyvärr inte pur färsk så massor av vägar finns inte ens kvar blev varnad för den av vår guide när vi var där (en engelsman som kört 6-10 resor om året senaste 20 åren) bör tillägga att vissa vägar funkar bara vissa årstider p.g.a vatten snö osv, och sämre på andra halvan av året... Om du åker i öknen så finns det partier som knappt går att köra på eftermiddagen för att marken är så porös osv av värmen, men funkar kanon på förmiddagen (egen erfarenhet). Vi körde mycket uttorkade flodbäddar, gps är bra då land märken kan vara svår tolkade och det finns tusen olika spår som kan uppfattas som "vägar" i öknen. I trafiken är skyltningen ok men sparsam. Allt tar dubbelt så lång tid som man tänkt sig! En annan bra sak är att ha två reserv hjul då punka är ett faktum... ibland två om dan... Alla  som kan hjälper till så om problem uppstår så löser sig det mesta...

Tips på övernattning är www.aubergedusud.com ett fantastiskt ställe mitt i Erg Chebbi med bra mat, dusch, ac och pool.. ägaren har även en riktigt stöddig Hilux för snabba öken resor (300kr per person för rum, middag och frukost). Sen har du ett ok ställe med en fantastiskt trevlig ägare som heter www.elmharech.com, där sov vi i taktältet men åt en fantastisk middag. och om du har vägarna förbi så kan du lämna in bilen på enkel service och genomgång hos http://ali-nassir.com/ vi fick vår bil kollad, renblåsta luftfilter och en ny mutter monterad till krängningshämmaren för 130kr!!

Lycka till // Thomas
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Reviderar lite :)

Blev nog bara 12 dagar och inte 14 som jag skrev i texten....
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tack Thomas :)

Det där stället vid Erg Chebbi ser klockrent ut, blir nog en natt eller två där.
Lite sugen på att hyra en ATV och busa lite med i dynerna, min egen bil vågar jag inte "busa" med direkt, finns alldeles för många filmer på youtube med vältandes/välta bilar i öknen. Känns bäst att hålla sig därifrån tills man får lite mer ökenvana :)

Vi tajmar oxå in Ramadan så jag hoppas på ett relaxat Marocko, vem orkar "hålla på" i +50C ... då vill man väl mest ligga i en pool med iskallt vatten.

Det där med punktering låter inget vidare :(
Dubbla reservdäck kan jag glömma, men jag har två däcklagar kit med mig, måste väl räknas lite ...
Men fick ni verkligen så många punkteringar? Vilka däck körde ni med då?
Mina BFG MT däck känns väldigt tåliga, de har klarat många mil på stenvägar utan att vara direkt slitna. De där fram hade fått några skador på sidorna så de har jag bytt ut till nya.
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Tjenare

Nja vi fick inte så många men vi var 4st bilar och vi fick tillsammans ca 2st om dagen :) det finns några träd där med taggar från helv... det var dom som var vår bov, ingen skar sönder ngt däck mot stenar. Dock finns det partier med riktigt elaka stenar. Vi körde ett däck liknade BFG AT, den som fick flest punkor körde Cooper STT2:or. många av "jeep taxi" bilarna körde BFG MT verkade funka mkt bra.

Vi var som sagt 4st så vi lekte lite men det bjöd mest på winch användande då alla körde fast här å där i sanden :) dock riktigt kul.

Ett tips är att ta soluppgångs utflykt med kameler (dromedarer). Det är helt magiskt att sitta där å se solen stiga över sanddynerna. Även helt ok med en kal pilsner i handen medan solen bokstavligen ramlar ner ifrån himlen.

 

 
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

4 dromedarer bokade :)

Taggar låter sjukt trist, det positiva är väl att det borde vara relativt lättlagat med punkteringskiten? Eller hur gjorde ni?
Hittat vilka bankomater som var ok?

Pratade med en spansk kollega förra veckan och han varnade för slutet juni - början juli att passera gränsen Spanien/Marocko eftersom många Marockaner tydligen vänder hemåt för att fira semester (och ramdan?) då.
Men vad kan man göra, bara att bita ihop och se glad ut, om allt funkar kommer vi anlända Marocko 3 Juli.

 
SWES-43
Posts: 16
Joined: 2013-06-10 14:28
Name: Thomas Norman

Post by SWES-43 »

Trevligt :)

Vi lagade med kladdplugg på plats och gjorde riktiga lagningar vid senare tillfälle... vi hade allihopa riktiga lagnings lappar å vulk medel, värme fanns det gott om så det funka bra :)  jag hade även med mig en innerslang som alternativ vid "konstiga" skador.

Mkt folk vi gränsen var det men om det var extra mkt just då vet jag inte, men allmänt kaos var det iaf.

Ta reda på vart ni ska sova första natten vi hann till Fes och där hittade vi ingen ting.... fick hjälp av en mopedist som tur var. Det blev mörkt snabbt och då hittar man inget! inte vi iaf...
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Låter betryggande :)

Jo har kikat ut en camping som ligger bara någon mil från Ceuta, vid Cabo Negro. Får se vad det kan bli.
Kanske bäst att kolla upp några backup-planer, hotell mm.

Nä, mörker ställer till det. Det är bland annat därför jag har skaffat en "herrejösses-ledbar" där fram, så man iaf syns och ser någorlunda i närområdet. Men skall försöka undvika mörkerkörningen helt, känns inte tryggt på nått sätt.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tips på boende i Marrakech?

Gärna camping, men ännu hellre shyrre hotell med bevakad parkering :)

Fått hem tre olika kartor över Marocko idag, ritat in ungefärlig väg på en av dem så får vi väl se hur det blir väl på plats.
På alla tre går det en "väg" från söder om Merzouga nästan helt med gränsen (ganska när ibland verkar det som) Algeriet och till Zagora.
Någon som kört den?
Är den värd besväret eller skall man hålla sig lite längre norr ut när man kör mellan Merzouga och Zagora?
Post Reply