Norra Irak (Kurdistan) Erbil April 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Hej på Er!

Jag har blivit väldigt sugen på att flyga ner till Erbil, norra Irak på en minisemester.
Nu tror nog de flesta att jag fått solsting eller något, men detta är saxat från UD:

"Hotet från terroristattacker omfattar stora delar av landet, med undantag för de tre provinser i norr vilka utgör den kurdiska autonoma regionen. I dagsläget finns inga tecken eller tendenser som pekar mot att dessa attacker skulle riktas mot utländska företrädare i landet."

Väl i Erbil så tänkte jag att vi skulle hyra en Cheva Tahoe 7pax av Eurpocar som har en filial där. Chevan kostar dryga tusenlappen per dag med fria mil och bensinen är i princip gratis med våra mått mätt.

Läs mer om resmålet på gokurdistan.com/

Flygbiljetterna kostar från ca 2000kr/enkel resa, det finns ett fåtal direktflyg från Sverige.

Någon som är sugen?
Förslag på aktiviteter?
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Mjooo nog fan blev man sugen... men hur ska man få råd och tid till allt? :)
Ska fundera lite innan ja bestämmer mig.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

jag är lite nyfiken.
Hur har du tänkt få med dig bilen nu när den är klar för provtur
Den får inte plats i handväskan
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

I min frus handväska tycks allt få plats :)

Jag tror inte att jag kommer att ha tid att köra moggen ner, ibland måste man ju tydligen arbeta.
Kanske det går att muta någon att köra ner bilen och sedan kör man upp den till Grekland (närmaste Eu-land).
I Grekland har jag haft min gamla Nissan långtidsparkerad tidigare, något som sparat massor av tid.
Finns det någon som vill köra ner bilen och har C-kort, så är det bara att höra av sig.
Planen var att registrera moggen som en personbil klass II, men det gick åt skogen eftersom man inte kan gå mellan
bodel och hytt.
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Försöker prioritera framtida äventyr så att de mindre farliga resorna kommer tidigare i livsprogrammet än de farliga. Om jag blir 85 hänger jag med vart som helst! Men det stämmer nog att det är förhållande riskfritt att röra sig i norra Irak om man jämför med övriga landet. Det är nog en god del arbete med att kolla försäkringar m.m. innan en sådan resa. Hur lätt är det att få visum till Irak som turist? Finns det en sådan blankett, över huvud taget? :)
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Gäller för NORRA Irak, dvs den del som kontrolleras av Kurderna:
Visum vid gränsen (land & flyg) för EU-medborgare, ingen CDP. Försäkring, borde vara ok för olycksfallsdelen, men för bilen så får man nog räkna med att teckna en trafikförsäkring vid gränsen. Plan "A" är för egen del att flyga ner och kolla läget.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Trafikförsäkring gäller för alla länder i välden oavsett om du har hel eller trafikförsäkrat
Helförsäkringen gäller de länder som gröna kortet anger. Irak finns inte med på mitt gröna kort.
Så har mitt försäkringsbolag sagt (LF)
Vissa länder kräver att man har en extra försäkring för landet
Sedan ska man veta att utlänningen (du) alltid är skyldig
kör försiktigt.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Lite tillägg.
Helförsäkring gäller i Västeuropa, och Östeuropa "länder med gröna kortet" om man har IMMOBILISER! SAMT om fordonet EJ varit utanför Sverige i mer än 182 dagar i sträck! Bilens chassinummer och reg nr skall vara ingraverat i fordonets SAMTLIGA rutor.

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

@Jonny!

Mycket intressant, gäller det alla bolag?

(Själv har jag Stygg Hansa)
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Gäller troligtvis samtliga "vanliga" försäkringsbolag. Sedan kan man alltid försäkra sig genom tex Lloyds till en skyhög peng.

Länder med grönt kort = där immobilizer krävs:
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Estland, Kroatien, Lettland, Litauen, Makedonien, Moldavien, Polen, Rumänien, Serbien och Montenegro, Ryssland Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Ukraina, Ungern, Vitryssland.

Saknas startspärr lämnas ingen ersättning för stöld i dessa länder.

Försäkringsbolaget skall även alltid kontaktas före resa utanför Norden!
Post Reply