Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015
Eukor var mycket behjälpliga i projektet. De skötte all in- och utklarering av fordonen. De betalade t.o.m. en tulldeposition under färden i S Korea. Vi kan dock inte begära denna service för detta projekt. Däremot har de riktig koll när det gäller S Korea (vet dock inte hur de kan vara behjälpliga om man hoppar av i Kina). Vi får snacka mer om detta på årsmötet. Routen som kördes hittar ni under "Trans Asia Expedition" http://www.swes.se/2006/07/trans-asia-expedition/
Det finns mycket info om Trans Asia Expedition på http://www.tunare.se/transasia/index.shtml
Upprinnelsen till resan fick jag efter varit i kontakt med Russ Malkin som producerade dokumentären "Long Way Round" som Ewan McGreggor och Charley Boorman gjorde 2004. De som inte sett filmen kan köpa den på http://www.longwayround.com. Ganska kul att se.
För min personliga del vill jag köra routen enligt Trans Asia Expedition då jag själv inte kunde medverka vid det tillfället. Skippar Kina, Nepal, Tibet och Indien.
Tidsmässigt så kommer jag inte klara alla de andra länderna då jag vill tillbringa mer tid på olika platser.
Det finns mycket info om Trans Asia Expedition på http://www.tunare.se/transasia/index.shtml
Upprinnelsen till resan fick jag efter varit i kontakt med Russ Malkin som producerade dokumentären "Long Way Round" som Ewan McGreggor och Charley Boorman gjorde 2004. De som inte sett filmen kan köpa den på http://www.longwayround.com. Ganska kul att se.
För min personliga del vill jag köra routen enligt Trans Asia Expedition då jag själv inte kunde medverka vid det tillfället. Skippar Kina, Nepal, Tibet och Indien.
Tidsmässigt så kommer jag inte klara alla de andra länderna då jag vill tillbringa mer tid på olika platser.
Jättebilligt är väl att ta i! Vi var som Peder är inne på att göra denna tur för några år sedan. Det finns färja mellan SKorea o Kina. Kanske är det möjligt att ta sig till Vladivostok för att slippa guidning genom Kina? Men många kanske föredrar att åka genom Kina. Mongoliet inbillar jag mig kan vara trevligt. Var där och orienterade för några år sedan o tror att bil eller Mc-tur kan bli fint. Altay-provinsen i Ryssland ska vara fint också. Blir väldigt ressugen av denna konversation o hoppas vi får till något som vi kan enas om!
Altay är fantastiskt. Framför allt när man tar sig längre in bland de höga bergen, sagolika dalgångar och vattendrag. Ett typiskt område man gärna vill tillbringa lite längre tid vid.
Men låt oss snackas vid årsmötet. Fördelen med min idé är att man slipper massa krångligheter och kostnader och kan ägna mer tid till upplevelser. Routen kräver ingen större planering, tillstånd och strul. Men som Jonny säger - det kanske finns en valmöjlighet som är intressant. Fördelen med Eukor är att man inte blir begränsad av bilens höjd. Eukor's returresa från Europa består mest av transporter av tyngre entreprenadfordon och lastbilar (Volvo BM, Scania m.m.). En annan viktig aspekt är att fordonen inte blir bestulna på tillhörigheter och utrustning. Östen's bil får gott om plats!
Men låt oss snackas vid årsmötet. Fördelen med min idé är att man slipper massa krångligheter och kostnader och kan ägna mer tid till upplevelser. Routen kräver ingen större planering, tillstånd och strul. Men som Jonny säger - det kanske finns en valmöjlighet som är intressant. Fördelen med Eukor är att man inte blir begränsad av bilens höjd. Eukor's returresa från Europa består mest av transporter av tyngre entreprenadfordon och lastbilar (Volvo BM, Scania m.m.). En annan viktig aspekt är att fordonen inte blir bestulna på tillhörigheter och utrustning. Östen's bil får gott om plats!
Det går färja från S Korea till Vladivostok. Läs SWES berättelse på länken http://www.tunare.se/transasia/route.shtml .