Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Men i vissa länder stämplas bilar in i passen och då kommer man inte ur landet, så är det även i Marocko sedan ett drygt år.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Precis som Klas säger så kan man proppa en container full med allt möjligt bara man deklarerar och tullar för varorna, men det är olika forwarders som skeppar fordon och dom som skeppar styckegods, och dom är specialiserade på olika områden. Brokers /forwarders som fixar ALLT brukar vara ännu dyrare.
Att frakta gods runt om i Världen är billigt. Det är hanteringen (av pålastning, tullning, och vinst till brokers, mm) som är dyrt, det gäller att hitta rätt brokers, priserna kan variera med över 100 % då flera olika företag skall ha sin vinst på samma frakt.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag hade inte tänkt till tillräckligt i går om att ha olika förare på ut och hemvägen. Nu har jag tänkt lite mer och jag tror att det kanske kan ordnas om man bara är förberedd och har rätt papper med många stämplar. i dagsläget är det ingen av oss som vet vilka regler som gäller i de länder vi tänker passera men det är helt klart att det är värt att undersöka.
Det handlar om att spara halva kostnaden (kanske)
Jonny har mycket mer erfarenhet än vad jag har om frakter och har säkert helt rätt. Jag bävar för den dag jag skall frakta hem bilen och dom säger att bilen skall vara tom och jag måste slänga allt utom det jag orkar bära till flyget.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Rent spontant så känns det som man ska göra bytet när man passerar gränsen,
Så att en stämplar ut och en annan stämplar in bilen i nästa land…
Finns kanske enklare alternativ.

Även om någon väljer att dela bil så är det ju inget som är hinder för att andra skicka hem bilen...
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

6 gånger har jag fraktat 11 bilar med RoRo , har haft bra med delar undangömda samtliga gånger utan problem.
I Kina kan man deponera pengar i tullen om annan person skall köra tillbaks bilen, men...
Man vill ju ha tillbaks pengarna också.
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Från första gången jag skeppade en bil till den billigast gången skilde det över 300 % i pris! bra kontakter är viktigt.
Jag kontaktade min broker, tyvärr så ville han inte befatta sig med motorfordon i containers, synd, för då hade vi kunnat kommit billigt undan.
SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Huvudsaken att min bil är möjlig att få med! Har i värsta fall en möjlighet att åka vår 120 men vill gärna åka o bo bekvämt!
Är verkligen sugen på att träffas för planering o fördelning av arbetsuppgifter inför en resa!
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Årsmötet kommer troligtvis vara i slutet på mars eller början på April. Då kommer vi att träffas, hoppas jag. Så kan vi planera nästa möte.
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Det här låter oerhört spännande. Lite spretigt hittills, precis som det ska vara i planeringsfasen. Vi är intresserade av att följa med om vi kör i länder utan carnet.

Jonny (och alla andra): Kina, men container hem, är ett av många alternativ som nämnts. Är det ett "levande" alternativ, som flera är intresserade av? Jag uppfattar det som att containern skulle kosta mindre än 30 tkr om man skruvar loss taktältet.
Jonny: Är det möjligt att göra detta på 5 veckor eller mindre? Mer semester får jag nog inte... Är det i intervaller 15 juni till 15 augusti som gäller? Hur tänker ni kring boende? Enbart tält?
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Jag blir tvungen att använda container (MC). Vi skall även ha i åtanke att ju flera vi är ju större förhandlingskraft när vi skall pruta på fraktkostnader, är vi flera så finns även möjligheten att hyra 40-fotscontainer för 2 bilar alternativt bil / MC (flera).

Restiden är mycket beroende på vägval, Moskva-Mongoliet är snabbast, inkluderas staterna söder om Ryssland ökar restiden med 1,5 vecka. det tar tid att hantera hemfrakten, men detta kan skötas av dom som har mer tid. 5 veckor kan vara kort men fullt möjligt till hamn i Kina. För att hålla nere guidekostnaden skall samtliga välja ungefär samma plats att resa ut ur Kina.

Alla har vi begränsat om tid.
Årsmötet är en bra startpunkt för ett mera rakt upplägg av resan, på Gotland i sommar /höst kan planeringen fortsätta.

Jag har även några intresserade genom BMW klubben, det ser ut som om resan kan bli av.

Post Reply