Iran 2015 - sommar

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

@ Fam Skarec:

Kommer vi till Baku så får vi inte missa (några mil söder om Baku) Gobustan (fri stavning) och dess fornlämningar.

Unesco: http://whc.unesco.org/en/list/1076
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Det här är också ett spännande alternativ. Alla dessa val... Jag vill försöka hitta en resa utan carnet. Hur tänker ni kring Mongoliet och Kina? Är det ett alternativ för er?
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Alla resor kan bli bra resor...Iran 2015 är inget absolut måste, men Iran står inför ett politiskt vägskäl nu och med lite otur kanske det är sista chansen på ett bra tag.

Att åka i länder som kräver carnet samt har brist på reservdelar kan vara lite svettigt, så jag har klurat på om vi ska
gå ihop om en servicebil. Denna servicebil skulle då utrustas med mitt biltransportsläp, släpet är inte
lämpligt för offroad så den får hålla sig på vanliga vägar.
Servicebilen kan vara lastad med div utrustning som i värsta fall får lastas över i bilarna vid ett eventuellt megahaveri.
Släpet har 3 axlar, Warnvinsch på 3,6T och är i nyskick. Släpet har en vanlig kulhanske för 50mm kula och kan dras av vilken riktig
SUV som helst.
Det blir dyrt att släpa ner det genom Europa, men vi får se det som en försäkring.
Post Reply