Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Jag tycker förslaget med stor tank var bra (trots att det inte var mitt förslag!), kanske lite skydd för diffklump (mm) kan vara en bra investering. En tracker kan vara kul om vill visa vännerna var man är i realtid alternativt vill jaga rätt på sin stulna bil för att rädda sin carnet-deposition. Jag har en mindre samling av trackers i mina bilar.

PS Det behövs inte mycket för att buckla en diffklump och det kan bli dyrt Ds
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Hur många av er använder taktält och vad tycker ni om det? Hur pass bra är det ute på stäppen i en storm? Jag förstår att man i Afrika inte vill sova bland ormar och spindlar.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Ett taktält är snabbt enkelt och lite säkrare men det blir problem om någon själ bilen under natten, du kan enklare få in värme i tältet på taket. Det ska regna bra mycket innan vatten nivån stiger till golvnivå, på marken går det fort. När det blåser är gungandet störande om du inte stabiliserar bilen. Marktält är betydligt bättre vid blåst och snö. Det är enklare att utöka med förtält eller liknande med marktält dvs betydligt större utrymme för mat och kaffe i solnedgången.
Själv är jag bekväm och har byggt en koja på flaket på min Hilux. Jag sover i säng och har en gästsäng, jag kan stå upp och ta små promenader, ett steg höger och ett steg tillbaks, jag kan laga mat, jag har ett vanligt 220v kompressorkylskåp, jag har köksskåp och förvaringsutrymmen och utebelysning när den funkar.
Om jag själv skulle välja så skulle jag nog ta ett marktält, jag är ju så jävla snål. och så snarkar jag sägs det, ormarna tycker inte om vibrationer i marken
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Ett stort 4-manna taktält mäter ofta 180cm i bredd, dvs som en vanlig dubbelsäng. Jag sover iaf inte bekvämt med mina två barn i den. Jag vet inte, det kanske finns bredare? Ett bra, robust och rymlig 4-mannatält som exempelvis Hilleberg Saitaris mäter 220cm i bäddbredd. Har stor absid, väger 6,6kg och kostar då iofs nästan 15.000kr:
http://hilleberg.se/sv/product/saitaris

Ett stort taktält som t.ex. Eezi-Awn T-Top 180 x 240 kostar 31.00kr och väger ca 85 kg. Då finns det säkert billigare alternativ som kanske är lika bra? (Det finns billigare tält än Hilleberg som oxå är bra..)

Jag vet inte hur vattentåligheten är i taktält? I ett Hilleberg tält vet jag att det är torrt under alla förhållanden. Storm, regn och snö! Sedan fungerar jag på vad väger ett blött taktält? Om man måste fälla ihop det blött i regn?

Jag skulle helst vilja ha ett taktält för att det ser ju så mycket coolare ut ;-) (Ej att förringa!) Samt att det verkar bekvämare att resa / ta ner. Men jag vill rymmas hela familjen med vettig komfort och i vilket taktält gör man det? Sedan vill jag kunna lasta annat på taket än bara tältet och det blir trångt!

Jag håller dock med Klas, om något tar bilen när man ligger i taktältet så är det inte kul! Å andra sidan.. Om jag trynar i mitt fjälltält ensam i bushen och någon tar min bil så är inte det så muntert heller!

Det går bra att ha en liten värmare i marktältet med om man känner för det!

Har man pengar och plats så tar man båda! Ett fjälltält tar ju väldigt liten plats i förhålande...
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Det finns hur mycket info som helst i detta ämne men här är en bra jämförelse:
http://andrewswhite.blogspot.se/2012/06 ... ision.html
SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Med taktält är det enkelt att hitta plats! Du behöver inte en jämn plätt att slå upp tältet på. Där underlaget är stenigt kan du campa ändå! Har fått blött i taktältet (har haft två olika taktält) på Island vid mycket stark vind o regn som kom vågrätt. Annars inga läckage! Har även använt olika Hillebergtält och Fjällrävenvarianter på backen, men tycker att taktält är att föredra!
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

@Östen. Hur många har ni sovit i tältet? Vilken storlek?
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Grattis till den nya bilen kanske man borde säga!

Det viktigaste av allt är att du inte överskrider maxlasten, något som borde ligga runt ca 500kg på din bil.
Överlastade bilar får lätt hemska vägegenskaper och trafiken utomlands bjuder på mycket fler obehagliga överraskningar per mil än här i Sverige.
Jag såg på jeep.se att det INTE var tillåtet med taklast enligt databladet, det är nog lite att ta i. Av egen erfarenhet så vet jag att redan 75kg på taket gör en otrolig skillnad. MAO tänk lätt, behövs verkligen 2 reservhjul, måste hjul nr 2 verkligen vara på fälg?


Så fort du får takräcket så tycker jag att du ska ta en tur med bilen fullastad med folk samt testa med lite last på taket.

Nu till mitt köptips:
Extraljus är ett måste när du åker på usla vägar för att undvika oskyltade vägarbeten mm. Köp inget som ser dyrt ut, det finns billiga alternativ som gör jobbet. Kanske en tanke kan vara att blanda lampor med olika referental, dvs ha 2st som lyser långt och 2 som lyser brett.
Lycka till!
SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Vi har endast varit två vuxna, vårt nuvarande är ett Autohome! Vet dock att Peder haft ett för två vuxna o två nästan vuxna!
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Peders tält tror jag är ett Autohome Overland Safari Large, det är i så fall 180cm brett. I min mening måste de "nästan vuxna" då vara "nästan spädbarn" för att de ska bli skapligt :-) Men Peder kan kanske vittna om annat? Jag kanske är bekväm i överkant? Det är ju bara provligga alla fyra i dubbelsängen hemma ett par nätter så ser man ju om det kan fungera :-)

Annars har Johan H viktiga synpunkter ovan. Tänk på maxlaster, på tak och totalt! Exempelvis kan ju nämnas att max taklast är 150 kg på en Defender men de rekommenderar då inte off-road körning med max taklast!
Post Reply