Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Det jag är på gång att köpa väger 60 kg. Det är beggat men aldrig använt så priset är bra. Fan att det ska vara så svårt att bestämma sig
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

En bukplåt under motor och växellåda är väl nästan ett måste. Det kanske finns som standard på Jeep, på min Hilux var det bara en tunn plast som försvann vid första snöväder (små barn gör änglar i snön, gubbar gör spår på åkern i snön) jag satte ingen plåt under diffen, den ligger lite högre än motorn.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Jag har själv ett Eezi-Awn familjetält (220x240 cm utfällt) på taket.
Vi sover utan problem 4st (2 vuxna, 1 x tonåring, 1 x 7åring) i det. Det väger tungt, ca 95kg, plus sovsäckar o kuddar.
Jag har försökt "väga upp det" genom att hänga på så mycket skit som möjligt undertill på bilen, extratank 165l, skyddsplåtar ca 100kg mm mm ;)
Skulle aldrig! återgå till marktält. Visst, det finns massa saker som väger emot, men har man en gång stått på en vattenfylld (camping)plats och slagit upp sitt taktält så finns inget som väger emot tillräckligt mycket.
* Man sparar plats inne i bilen (sovsäckar mm)
* Spelar ingen roll hur blött tältet blir på utsidan, det är alltid torrt och fint inuti (iaf so far)
* Det går snabbt att fälla ihop, och supersnabbt att fälla upp, skönt sena kvällar när det regnar och är mörkt så man inte ser ett skit omkring sig. Så länge bilen står hyfsat plant så sover man som en stock.
* Har mjuk madrass
* Ingen risk för jobbiga stenar o dylikt att störa nattsömnen.
* Inga krypande insekter tar sig in
Listan kan göras lång ...
Bästa köpet so far till bilen.
När det kommer till den övriga utr så är det väl bara mana till "less is more", "keep it simple" osv, som ingen följer i slutändan ändå :)
Skyddsplåtar undertill är sjukt skönt att ha märkte jag på senaste resan.
En helt personlig reflektering ang reservdäck, som jag inte har något personligt belägg för, utan det är bara en reflektion jag gjort när jag läser reseberättelser osv på nätet.
Däcken verkar ha utvecklats grymt mycket de senaste åren, och det som verkar ha varit standard på de flesta resor förr, däckbyte pga punktering, verkar knappt förekomma längre. Här kan jag ha helt fel, men jag kör med ett reservdäck och känner mig ganska trygg med det. Två däck tar dessutom massa plats och väger mycket (som nämnts ovan).
LED-strålkastare/ramper e da shit, riktigt bra ljus och lätta att montera placera pga storlek.

SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

:-) Tack Oskar, nu fick vi ju svar på att det fanns större modeller.. (Som rymmer 4 pers) Skit oxå, jag som hade bestämt att taktält är uteslutet... Men inte var det gratis - 36.000kr. Det får man ju en fin husvagn för :-)
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

HowlingMoon har tacktält som är 2,4m x 2,4m
Jag har själv ett 1,2m x 2,4m och tycker att det är gott om plats i det för två personer.
Instämmer med Oskar om att fördelarna väger upp för nackdelarna.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

@ Grönlund, jo men hur expedition e husvagn då!? ;)
Du får se det som en investering, de sjunker nog inte så mycket i pris, kanske tom stiger om man sköter det rätt :)
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Taktält är den bästa investering jag gjort. Förutom ovanstående nämnda fördelar är det oerhört mysigt! Jag sover ibland där trots tillgång till riktig säng.

När det gäller extratank förstår jag att det i Sverige, som har regler för allt, förstås är besiktning som gäller, MEN är det något de upptäcker om man inte säger till?
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Vad blir det för däck?

Själv är jag väldigt nöjd med Bf goodrich all terrain på mina resebilar, de är väldigt driftsäkra och
är en bra kompromiss mellan offroad/onroad. Nu kommer det säkert något ilsket inlägg från någon som
vill köra på supergrova terrängdäck, men det är helt värdelöst att åka långt på.
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Det lutar åt Mickey Thompssons mud variant, är även bra på vanlig väg har förstått. Dyra som fan men slitstarka som få!
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Re: Det lutar åt Mickey Thompssons mud variant, är även bra på vanlig väg har förstått. Dyra som fan men slitstarka som få!

Ett tips kan vara att välja ett däck som inte har någon bestämd rotationsriktning om man bara har ett reservhjul. Har man redan haft oturen att få punka så lär det ju bli på fel sida :)....
Post Reply