Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Har nu äntligen fått min äventyrsbil. Det blev en Jeep Wrangler Unlimited Rubicon crd 2013 års modell. Eftersom dom flesta tycker man ska ha Landcruiser eller Patrol till äventyrskörning så måste ju jag ha en jeep. Nu ska den höjas och bestyckas med 35" däck. Jag ska byta ut dom fula plast bumprarna till stadigare grejer. Vinsh. Men allt det här andra? Storering, hur löser ni det? Taktält(behövs det), bör man ha 2 reservhjul? Reservdelar? x-tra tank? Tips emottages tacksamt
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Kul att bygga på en så pass ny bil! I USA är Wrangler av förklarliga skäl väldigt populär så där finns mycket kunskap och obegränsat med eftermarknadsprylar. Kolla på http://www.expeditionportal.com Du kan säkert hitta inspiration här http://www.aev-conversions.com

Är det en bensinare eller diesel?
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Det är en diesel.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Om det är den du ska ha med dig till Kina så fundera på om det går att få in en fast extratank någon stans.
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Klas: Har tänkt tanken. Kan vara besvärligt med besiktning bara har jag förstått. Man kanske kan göra en som man "tar bort" när det är dax.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Det kan vara besvärligt med besiktningen men måste inte vara det. För min det sket det sig ordentligt. Jag har nu en extra "vattentank".
jag tror mest på en tillfällig extra tank
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Kul bil! har själv haft några stycken.
Ett tips: Rindab i Stockholm http://www.rindab.se/ har mycket kunskap om det du söker. Om du berättar att du är medlem i SWES och vad du skall göra med bilen så får du troligtvis rätt hyfsad rabatt på delar.
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Jag säger som din "kollega" då.. "Endast döda fiskar flyter med strömmen" ;-)
Nej men de är ju riktigt coola bilar och som Johan säger, nästan obegränsat med tillbehör. Jag har iaf tänkt att montera någon typ av "roof rack" på min bil men jag ska försöka klara mig med att lasta inne i bilen.. På taket endast i nödfall då. Tänker på en del resor att släpa med havskajak och/eller mountainbike så dessa hamnar ju givetvis där uppe. Sedan får man väl se hur det går? Taktält är nog skönt och rätt praktiskt men då falller direkt min idé om att lasta i bilen. De är ju rätt stora och tunga på taket dessutom. Att sova två vuxna och två halvstora barn (9 & 13) är väl inte direkt funkis i något taktält?

X-tra tank och snorkel känns dock rätt givet! TROR att du klarar dig med ett reservdäck, iaf om du reser i grupp?

Tänk på vikten om du hänger på tung winchbumper och winch!

Lycka till med "pimpningen" iaf. Glöm inte att lägga ut någon bild!
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

Åsikterna är olika på vad man behöver och inte behöver samt vad man bör prioritera.
Alltid kul med prylar… och till Jeep så finns mycket kul.
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Har precis varit och införskaffat nya bumpers av Mooser metall. Takräcket väntar vi med tills vi har bestämt huruvida vi ska ha taktält eller ej. Vad säger ni? Vi är en familj på minst 4 pers. Ett xtra large taktält är ju inte gratis direkt. Tar gärna emot lite input från expertisen.
Post Reply