Kola(utbildningsresa) sommar 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

För att "öva" inför större äventyr drar jag och familjen till Kola nu i sommar. Har förstått att många här på forumet har varit där. Eventuellt får jag med mig en vän, annars joinar jag nog en grupp som Kola Travels ordnar. Om jag nu reser själv, ska jag tänka tält eller bor man med fördel i kojorna som Frank hyr ut? Vilket område är mest storslaget? Ge mig lite input på eventuell krångel vid tull, etc. Tar man med sig rubbet av mat eller går det att införskaffa, och i så fall vad? Kan jag känna mig säker med barn? Hur täta ligger mackar? Är tacksam för minsta lilla input!
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Under fliken useful files finns importdeklaration för införsel av fordon, i skrivande stund har jag även ett mindre antal
personkort i original som du kan fylla i redan på hemmaplan. De gånger jag åkt till Ryssland så har det inte varit några större
problem i tullen. Ev piller bör vara i sin originalförpackning.

Vad beträffar mat så äter man det även där borta, men det kan vara skönt att ha några favoritkonserver med sig.
Jag kommer inte ihåg om man får ta ägg & mejeriprodukter med sig dit, men på vägen hem blir det 200€ i böter om du
har det i bagaget.

Själv har jag inte varit där uppe men på kartan så finns det mackar längs hela E105:an med bara någon mils avstånd.
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Hej Carolina,
Att resa på Kola är tämligen straight-forward. God säkerhet och mycket sympatiska människor. Det viktiga är att du har koll på alla tullpapper som du får när du åker in. De skall tillbaka när du åker ut. Föreslår att du tar med dig egen basmat. Annars går det mesta att köpa. Skall du tälta - så använd gärna taktält. Bränsle kan du köpa över allt (finns även Statoilmackar). Att resa med barn är inget problem. Det som kan reta gallfeber på er är myggorna. Skaffa myggnät och myggmedel (gärna de där fina gröna hattarna med nät runt om).
Jag har varit på Kola i två omgångar (första gången för riktigt många år sedan då SWES hade ett officiellt uppdrag från UD). Då reste vi med tolk och säkerhetsfolk. Det var en riktigt dålig lösning. Andra gången körde jag "by random" och det är mycket trevligare och mer givande. Jag har aldrig kört på Kola med "färdledare". Glöm inte Finska Kareelen när ni kör upp. Helt fantastiskt.
Att numera köra omkring på Kola är som att köra omkring i norra Sverige (inget krångel).
Jag kan berätta mer på årsmötet som jag kommer att närvara på. Vi hörs och swes!
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Som jag nämnde i en annan tråd kommer jag åka upp till Kolahalvön i slutet av sommaren. Har för avsikt att utgå från Kiruna och köra vidare upp i Nordnorge och sen in i Ryssland. Planen är att anlända i Ryssland runt den 22 augusti.

Jag har fått lite olika förslag från Kola Travel men tycker att alla deras paketlösningar innehåller för mycket stugvistelser. Nu har jag hört av andra svenskar att man kan boka mer skräddarsydda upplägg med självhushåll och tältboende så jag har tänkt ringa direkt till Frank och fråga om det. Hittills har jag bara mailat med någon kvinna på deras kontor.

Eftersom vi än så länge inte har någon annan bil att teama upp med såg jag Kola Travel som en extra säkerhetsåtgärd ifall något skulle hända eller om vi skulle köra fast. Dessutom verkar det enkelt att fixa visum via dem. Om någon annan härifrån ska upp och vi helt eller delvis kan slå följe ser jag ingen anledning att ha guide.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Var senast på/i Kola sept 2013. Innan dess var det 2011.
Mat finns där, men som Peder skriver, lite basic är aldrig fel. Vi bunkrade i Finland och hade väl det mesta med oss, för det är alltid skönt att slippa jag mat när man väl är där och vill ut å köra :)
Alkohol köpes med fördel på plats ;) Beroende på rutt så passerar man alltid någon liten eller stor butik som har mat.
Jag hade barn med mig 2011, då 11 o 4 år gamla och det var inga probs. Man känner sig alltid trygg där ute i vildmarken, det är värre i stora städer tror jag.
Vi bodde två nätter i Franks stugor pga ren lathet, dvs "orkade inte" fälla upp taktältet, och det var fint. Lite dyrt (tror 500kr/natten), men han skall ju leva han med ;)
Tar man bara Ryssland med lite "coolhet" så löser sig det mesta, men vissa saker tar lite tid. Kan bero på vår dåliga ryska alt deras dåliga engelska ^^

Tullen är inga problem, kanske har varit, men nu flyter det på bra. Tror vi fick igenom 6 bilar på under en timme.

Jag tycker personligen att vita havet är ganska trevligt att köra längs och så det bergsmassivet som ligger ovanför Kirvosk (heter Hibily mountain nånting) är otroligt vackert.
Tyvärr är allas vår vän Putin delägare i det bolag som bryter mineraler i området, så det här med naturskyddsområde osv är inte så viktigt längre ... Skynda dit och titta innan det är försent.
Kirvosk är en stor stad med helt nybyggd supermarket där man kan handla allt man behöver i matväg.

Som vanligt rekommenderar jag taktält om man skall campa, men båda gångerna jag varit där har folk tältat med marktält och överlevt (mot alla odds ;) ).

Cash behöver man egentligen inte om man planerar lite, typ tankar på statoil, handlar i större butiker osv de tar alla VISA. Men lite kontanter är väl inte fel, max 1000sek (fast i Rubel då :) ) kan vara motiverat.

Ang bränsle så hade vi senast med oss en 20l dunk med diesel, och vad jag kommer ihåg var den aldrig ens i närheten av att behöva användas. Detta till en någorlunda lastad LC120 (tank 90l, förbruk 1.4-1.5l/milen i Kolakörning).
Mackar finns både här och där och Frank själv kör ju bil utan extratank och knappt reservdunk, så åker man med honom behöver man nog aldrig vara orolig om man bara tankar när tillfälle ges.

Om du går in på http://toyota4x4.se/topic/4171-kolahalvoen-2013/ så finns både filmer, GPX spår och ev lite mer info där.

SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Kalas. Tack alla för info:):)
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Vi har nu bestämt att vi sticker den 11 Juli från Stockholm med båt till Åbo. Vi blir två bilar och sammanlagt sju pers. Planerar att vara på Kola 7-10 dagar. Vill någon hänga med så hojta till.
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Hej C! Jag har inte så mycket att tillägga det som redan skrivits, men om det är något som jag vill understryka så är det att ni bör ladda med alla myggmedel som finns på marknaden. Inga som helst problem på dagen, men att krypa ned från taktältet för att kissa nattetid är förenat med livsfara... Kanske ett bäcken? Vi reste helt själva och hade därför med en satelittelefon om vi skulle få problem. Vi reste helt på egen hand och på måfå och bodde huvudsakligen i taktält. Det är ju ganska öde på Kola, men de gånger det gick förbi människor var det ingen som sa något alls, trots att det väl egentligen inte är tillåtet att tälta i Ryssland. Det blir en spännande resa!!!
Post Reply