Navigation på laptop

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Funderar på att gå från iPad-navigering till lite mer "fri" navigering och då ligger väl laptop bäst till.
Har dålig koll på vilka program som finns där ute, Basecamp är väl mest till för planering, eller kan man koppla på en GPS och använda det till navigering?
Annars hittade jag detta idag, http://www.quovadis-gps.de/software-download
Efterföljaren till TouraTech QV, som till skillnad från föregångaren inte gav mig hjärnblödning pga av användarinterfacet.
Någon som har använt detta eller andra program som kan rekommenderas?
Det ser mycket bra vid en första titt. Finns 25 dagars utvärderingsversion att ladda ner.

Har för övrigt tänkt använda mig av en Surface Pro 2 som hårdvara, verkar vara väldigt bra kompromiss mellan dator/surfplatta.
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Tråden är lite äldre men lyfter upp den ändå.

Är lite nyfiken på vad du bestämde dig för och om du tittade på flera alternativa program att använda. Gärna om det går att använda flera visningslager eller "vyer". Att koppla in extern GPS tror jag är en klar fördel då antennen på dessa ofta är större vilket hjälper i kvaliteten på signalen som de jobbar med. Har dock inte jobbat med Basecamp som du nämner. //Johan
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej Johan,

Efter att ha vridit och vänt lite på det hela så blev det en iPad Air (eller vad den nu heter, näst nyaste för tillfället).
Jag kör enbart på väg (om än exremt dålig imellanåt) och då duger iPaden gott och väl som navigeringsutr. För den delen jag vill köra "off-road" så har jag ju min Garmin och pappkartor, vilket funkar fint.
Jag har inte närmare gått igenom ovan nämnda program då jag ganska snabbt bestämde mig för Apple-spåret, så där kan jag inte uttala mig.
Som vanligt, antagligen extremt bra när man väl lärt sig det, men vägen dit verkar lång.
Fick det förevisat för mig av en Tysk som var helt lyrisk över det och alla hans äventyrskompisar använde det, så nått bra finns det säkert där för den som orkar forska lite i det.
Men det som talar emot tex Surface Pro är att det endast finns 230V laddare till den (iaf vad jag hittat), kanske kan lösas, jag har inverter i bilen, men allt känns lite krångligare. Man måste köpa separat GPS-puck, osv osv
Nä som jag skrev i annan tråd, keep it simple.
Här diskuteras saken (med fokus på plattor, men även dator nämns), http://toyota4x4.se/topic/3320-navigati ... urfplatta/

/Oskar
Post Reply