NYC Expedition Maj 2014

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Tänkte kolla med det beresta folket här på forumet om ni har några tips på roliga saker att göra/besöka när man är i NYC.
Kidsen (7 o 14 år) är med, så inget för "vuxet" ;)
Vi är där i fem dagar o eftersom det är första gången för barnen så blir det Frihetsgudinnan, Central Park (leta efter Smurfarna :) ), resterna av WTC och Empire State building på schemat.
Tänkte även hinna med naturhistoriska museet, roligt att titta på dinosaurie-skelett.
Men det finns ju så sjukt mycket att göra och titta på så kom gärna med tips som sagt, bra restauranger uppskattas alltid.
Saker att undvika? Gärna sådana tips också.
SWES-01
Posts: 28
Joined: 2013-06-10 14:51
Name: Peder S

Post by SWES-01 »

Våra barn var där för första gången för något år sedan. Även om det låter mkt turistiskt - så rekommenderas en guidad tur med buss den första dagen(!). Jag var själv inte med, men det uppskattades mycket och de fick en rolig guidning samt en överblicka av de mer intressanta delarna av stan. I NYC finns det gott om sunkiga hotell (fasaden är oftast fin, men resten är en katastrof). Kolla upp hotellen/hotellet noga innan ni bokar. Ett besök i en Apple Supermarket är att rekommendera (om man nu använder sig av Apple-prylar).
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Just det, tack för det tipset Peder!
Jag brukar faktiskt "ful-turista" på det sättet imellanåt, man får se många av de där "måste se" sakerna och i bästa fall höra lite intressanta saker om staden. Det får bokas in.
Jodå, sunk-hotell finns det gott om i NYC, jag har bott på några av dem :)
Men nu med familjen gjorde jag läxan och kollade upp hotellet innan bokning, det har fått helt ok betyg på olika sajter.
Har planerat lite elektronik-inköp när jag är där, så Apple Supermarket låter inte fel :)
SWES-58
Posts: 23
Joined: 2013-11-02 17:08
Name: Johan Sollenberg

Post by SWES-58 »

Tjena Oskar. Jag har varit en del i NYC, senast för ett par veckor sen. Finns egentligen hur mycket som helst att göra så det gäller att planera och prioritera. Manhattan är STORT. Det går att promenera till förbannelse. Tunnelbanan är prisvärd, säker och smidig dygnet runt. Köp ett 7 dagars kort och åk så mkt ni vill. Med det kortet ingår även färjan till Staten Island. Ombord på den ser ni södra Manhattan och frihetsgudinnan utan att behöva betala för den proppfulla turistbåten.

Just nu händer det mesta i SOHO så har ni inga andra preferenser så skulle jag rekommendera ett boende där. Nära till det mesta och mycket bra restauranger i närheten. Det är även kul att kunna promenera in i Little Italy, China Town osv och se kontrasterna.

Några restuarangtips som jag även tror tilltalar barn.
http://www.tacombi.com De absolut godaste tacos jag ätit i hela mitt liv. Ett måste!
http://www.parkermeridien.com/eat4.php The Burger Joint, ligger gömt bakom receptionen inne på ett stort hotel. Supergoda burgare.
En tur upp till Harlem är kul. Passa på att käka på Marcus Samuelssons Red Rooster http://redroosterharlem.com eller Sylvia's som har Soul Food, en NYC institution http://sylviasrestaurant.com

Lite fler matställen ni kan kolla upp ifall det känns intressant Gran Electrica, Ippudo, Bookers & Dax, the Beagle, Roberta's, Momo, Pok Pok, Maison Premier, Rye (den i Brooklyn), Keste pizza e vino, Lucali Pizza, Blue Ribbon Izakaya, Diner, Rubirosa.

Ska fundera lite till på ifall jag kan komma på något mer
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Tackar Johan!

Vi har redan bokat o betalt beoende strax NO om Times Square, men vi får väl ta oss till SOHO och titta lite iaf.
China Town mm blir trevligt att besöka efter Frihetsgudinnan, när man ändå är in the neighbourhood :)
Ungarna älskar Tacos, så det tipset kommer de uppskatta extra mycket!
Red Rooster är väl nästan ett måste ja, och burgare är ju inte fel det heller.
Tur att det finns gym på hotellet ... ;)
Shit, man borde åka till NYC minst en gång per år för att hinna med allt.
Musikal med 7åring, vad tror ni? han älskar musik så det är inga problem med det, men kanske lite tradigt om man inte fattar något av va de säger ...
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Jaha, här närmar det sig avfärd ...
F-n va surt att de börjat ta betalt för sitt elektroniska "Visa" som de ändå inte använder i tullen ... :(
Well well, jag slog på stort och bokade helikopter tur istället för buss som Peder föreslog, inte riktigt samma, men tror den yngsta sonen uppskattar helikopter mer :) Han fyller dessutom år samma dag som vi skall flyga, så han får troligtvis sitta framme med piloten (jag mailade dem, och de skulle göra sitt bästa) :)

Sen var det det där med musikal ... Försöker köpa på nätet utan framgång, det funkar inte av någon anledning. Sen blev det ganska exakt 4 ggr så dyrt som jag trodde, 200 dollar/biljett, jag trodde det var 200 dollar för fyra :P
Har någon något tips på hur man kan förköpa billigare? Jag har ticketmaster som bästa pris so far, men där går köpen inte igenom som sagt.
Det är Lejonkungen vi skall/vill gå på, och den verkar extremt populär, så vågar inte chansa och köpa billigare biljetter på plats ...

 
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Kan svara mig själv på var man hittar "billiga" biljetter till musikaler i NYC: ticketmaster.com
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Så, då var man hemma igen :)
NYC är bästa staden! Kan jag konstatera igen ...

Vi gjorde massor av saker men besökte ingen av de restaurangerna jag planerat, men hittade många bra ställen. Allt från Italienskt till ett grymt Vietnamesiskt ställe i Chinatown :)
Restaurangen som låg/ligger "på plats 15 i NYC" på Tripadvisor låg granne med vårt hotell, en positiv överraskning.
Helikopterflygningen var ok, men kanske mest för de vuxna som kunde tillgodogöra sig lite av infon och orientera sig lite.
Jag skriver lite, för jag var inte med hela tiden själv ...
Men jag hoppas att sonen uppskattade själva helikopterflygningen, det är ju ganska coolt i sig.

Musikalen var iaf det som familjen uppskattade mest. Att de pratade engelska var inget problem för sjuåringen, han tyckte musik och kostymerna var nog så underhållande. Tonåringen tyckte det var grymt han med.

Längtar redan tillbaka :)
Post Reply