Långresa med småbarn?

Visum. Valuta. Vaccination. Transport. Vägar. Flyg. Vatten. Bra ställen. Ställen man bör undvika. Osv...

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-68
Posts: 2
Joined: 2014-02-14 13:15
Name: fam. Orlovskaya Köll

Post by SWES-68 »

Hej!
Vi ska ut på 3 månaders resa genom Europa till Marocko och tillbaka, startar nu i slutet av mars (om vi får ihop bilen tills dess:-)..). Tänkte kolla om det är nån mer här som varit iväg på längre resa med småbarn (vi åker med en 3,5 åring och en 8 månaders)?? Vi har tänkt tälta större delen av tiden. Är det nått särskilt vi bör tänka på?

SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

det första jag tänker på är vattnet, drick inte kranvatten om du inte är säker på kvaliten och framför allt gör inte välling utan att ha kokat vattnet. Om du är i riskområde så ge inte barnen glass som inte är fabriksförpackad.
Samma regler gäller som när ni åker på semester hemma. Täta pauser så barnen får röra sig, Stanna aldrig när barnen sover osv
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Nu har vi inte varit ute och rest så länge som 3 månader med barnen och det är ganska stor åldersskillnad på våra två, de är i år 7 och 14år. Men vi har varit ute ett par veckor per år runt om i europa på bilsemester ända sedan den minsta var 0 år, han vara bara tre veckor när vi åkte till Legoland :) inte så mycket äventyrsresa direkt, men vi lärde oss lite iaf ...

Som Klas skriver, kör när barnen sover, det är alltid bra.
Planera korta dagsetapper, lägg in nån extra dag här och där när ni bara står still och gör ingenting.
Stanna och bada om tillfälle ges, stanna för glass och fika ofta.

Jag räknar med ca 30 mil/dag i snitt när jag är ute o kör. Detta blir kanske 50-60 mil en dag och 0 mil dagen efter, men runt där tror jag man kan ta det lugnt och njuta av resan med barnen.
Se till att ha gott om tid och "sätt alltid barnen först" så kommer det gå kanon.

Skärmunderhållning är ju väldigt bra om man kan använda det, film eller spel kan ju få tiden att gå snabbt, men det beror ju lite på åldern på barnen, och tåligheten att titta på en skärm. Vår äldsta är åksjuk så han får sitta fram och välja musiken istället :)

Sen brukar jag även lyxa till det med hotell ibland för att få en liten brake i "lidandet", en dusch och mjuk säng uppskattar ju alla. Även att slippa koka sitt eget kaffe kan ju vara skönt som omväxling ;)
Post Reply