Hur navigerar man?

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Vad säger ni i dag om navigering, speciellt tänker jag på öst. Kan man göra som i europa köra runt med googlemaps i telefon eller kanske maps.me där man kan ladda hem kartorna man vill ha och sen åka eller... Brukar backa upp med en papperskarta. eller ska man köpa en GPS och i så fall vilken? Pratade med någon säljare att de flesta gps leverantörer hade problem med att få fram färska kartor över ryssland, vet inte om det stämmer.
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Papperskartor är ett måste, inget ger bättre översikt än papperskartor i olika skala. när jag börjar planera en resa så startar jag med att köpa papperskartor från Stanfords.

För en del av öststaterna har jag en Rysk GPS med engelsk text.

För Mongoliet har jag en Mongolisk GPS. Den är ett måste i Mongoliet. Kartor och vägnät stämmer inte överens i Mongoliet. det händer att även stora röda vägar på kartan inte finns. Det är väldigt sällsynt med vägskyltar, gäller framför allt i städerna.
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Tack Klas! Sånt är bra att veta för en novis som inte varit där. Fungerar det med "GPS" så man vet "var i världen" man befinner sig även om inte vägar och kartor alltid är rätt?
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Jag har även skaffat en Tracker, Garmin InReach Explorer som jag ännu inte har provat.

Den har flera funktioner,

SOS var man än befinner sig i världen

GPS som visar var man är på kartan vet inte om man kan få beskrivning vart man ska åka. Man kopplar trackern till Ipadden så får man större karta.

satelittelefon men inte tal bara SMS fungerar över allt i världen.

visar vart man åker och historik på var man varit. De där hemma vet var man är.

DYRT
SWES-124
Posts: 23
Joined: 2017-07-09 19:41
Name: Björn Ågren

Post by SWES-124 »

Man får chansa lite, har man papperskarta borde det lösa sig på nått sätt. maps.me har ju gratis kartor och jag ska prova lite i Sverige med gamla paddan där jag inte har något abonnemang utan bara GPS/GLOSSNASS och maps.me. Några andra förslag på lite mer budgetlösningar, Googlemaps kan man ju dela ut när det funkar med nätanslutning och man kan ju även tanka ner kartor för bokad sträcka i mobilen.

Hur ser det ut med mobiltäckning i Ryssland i första hand? Telia har nått på det abonnemanget jag har "betala 299:-/veckan och ha samma pris för tele, sms, och 1GB surf  i veckan" men det hjälper ju inte så mycket om man inte har täckning. Det blir 1800:- på 6veckor om det fungerar.
Post Reply