Afrika - Framtidens kontinent

Här blandar vi allt tänkbart material som är intressant att läsa eller se på för den res-sugne; allt från instruktionsböcker till skönlitteratur och biografier, videoklipp och TV-serier eller hela filmer.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Afrika - Framtidens kontinent. Richard Dowden. Engelsk frilansjournalist som bott i Afrika i stora delar av sitt liv. En mycket lättläst och gripande bok som fyllde många av mina kunskapsluckor om Afrikas historia och Afrika idag.
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Den har jag iofs inte läst men jag kan varmt rekommendera en ytterligare bok på samma tema:

Den trebenta pallen - Afrikanska utmaningar och Europas ansvar?

Demokrati och mänskliga rättigheter – ansvarfull förvaltning av naturresurser – fredskultur

Hur ser den Afrikanska historien ut? Hur ser framtiden ut? Vilken roll ska Europa och den övriga rika världen spela? Vilka är lösningarna – på afrikanska villkor?

Pär Granstedt har tillsammans med Joe Frans, som båda har lång erfarenhet av afrikansk uteveckling och europeisk afrikapolitik, vill med sin bok ”Den trebenta Pallen” stimulera till diskussion om en kontinent som kommer att spela en växande roll i den globala utvecklingen.
Post Reply