KINA - SVERIGE 2015 Logistik

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

Wallenius som representeras av EUKOR  i Sverige har avgångar varje vecka från Göteborg till Guangzhou.  Guangzhou ligger innanför Hongkong. Fördelen med denna hamn är priset och läget. Hamnen är en av dom billigaste i Kina och är även den "närmaste" .  Till Hongkong går det mycket flyg från Sverige till acceptabla priser, har även för mig att det går en färja från Hongkong till Guangzhou  läget är även så att vi har möjlighet att korsa Kina och få så mycket reseupplevelse som möjligt. Ett litet problem bara, EUOKOR  är inte så glada i att ta motorcyklar, men jag tror att dom kan övertalas, kanske Peder har rätt kontakter? I april 2015 skall fordonen vara i Göteborg för att komma fram 6 juni (preliminärt datum). Hör av er om ni har några synpunkter på detta upplägg.

 
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

EUKORS fartyg fortsätter efter Guangzhou till Korea och där finns möjlighet att med fartyg fortsätta direkt till Ryssland för dom som vill. Resan genom kina bör göras i samlad tropp för att hålla priser för "guider" nere. Utanför Kinas gräns har vi möjlighet att välja olika resvägar och olika hastigheter. Resan Guangzhou genom Mongoliet till Rysk gräns beräknas ta 14 dagar.

 

 
SWES-53
Posts: 32
Joined: 2013-08-14 20:34
Name: Johan Grönlund

Post by SWES-53 »

Finns det någon prisuppgift för båttransporten med EUKORS?

En till fundering; faller hela idén om mr Putin vill försvåra/omöjliggöra visum för västerlänningar? Att undvika passage genom Ryssland är väl nästan omöjlig med given tidsram? Dessutom så är ju en sydligare rutt behäftad med en massa Carnet-länder. Iran måste ju i alla fall passeras men även Pakistan, Indien?

/Johan
SWES-36
Posts: 69
Joined: 2013-06-10 14:34
Name: Jonny Andersson

Post by SWES-36 »

EUKOR kan ta alla storlekar av fordon, inkl motorcyklar om dom står i en "vagga" fick jag reda på nyss. Priset bestäms av vikt och storlek.  Försvårat visum för västerlänningar är vi vana med med den typen av resor som vi gör, men stoppas inresor helt så faller hela resan då vägen utanför Ryssland omfattas av höga carneter.
Post Reply