Kina - Sverige. Den ultimata sidenvägsupplevelsen (via TR)

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

Denna väg är något längre, ca 1300-1400mil. Jag rekommenderar att man tar lämplig färjan från Gdansk hem.

En kort beskrivning av rutten fram till och med Turkiet.

 

 

KZ

Kort info om landet.

KZ är världens nionde största land, det sista av länderna att utropa sin självständighet efter murens fall. Landet är muslimskt med väldigt sekulariserat. Huvudstad är Astana sedan 1997, tidigare var Almaty huvudstad. Officiellt språk är Kazakh men de flesta pratar även ryska. Kazakstan bjuder på

allt från öken till snöklädda berg. Den västra delen är den fattigaste och ju närmare den gamla huvudstaden Almaty man kommer så växer välståndet. I Almaty och Astana finns fler Mercedes AMG

än i Sverige, en hel del av dem lär visst kom från Sverige (och kollektivt betalade genom våra försäkringspremier....)

Jag har själv kört runt KZ och kan säga att det är ett ganska lätt land att vara turist i, 2012 byggdes

Euroasian Highway som förbinder Almaty med Europa. Bränslet är billigt men dieseln är riktigt smutsig, mitt råd är att alla tar med sig minst ett extra bränslefilter.

KRG

Centralasiens svåraste land att uttala, men låt inte det skrämma er!

Huvudstaden heter Bishkek och ligger nästan på gränsen till KZ, jag har nyligen besökt landet och ger

det 5 Solar.  Det är i skrivande stund inget visumtvång för svenska medborgare, när man anländer via flyg är det inte ens ett enda papper att fyla i. Dieseln kostade precis 5kr/l (Maj -14) och verkade vara av hyfsad kvalité och det finns gott om stationer. Hotellpriserna ligger runt 220sek/natt för dubbelrum om man tar sig en bit utanför Bishkek, i Bishkek får man ett ok dubbelrum med toa för

ca 500kr/natt.

För den som tycker om berg är KRG ett självklart val då merparten består av just det. Lake Issyk är ett måste att besöka med sitt klara vatten och sagolikt fina berg i bakgrunden. Glöm inte kameran!

Uzbekistan

Uzbekistan är ett hårt styrt land där nepotsim och mutskandaler tillhör vardagen.

Själv har jag inte varit i UZ (i skrivande stund iaf!) men en av höjdpunkterna lär vara den gröna Ferganadalen som enligt utsago skall vara relativt lugn nu. Samarkand är ju ett klassiskt stopp längs den gamla Sidenvägen som vi inte får missa. Det kan vara läge att skaffa ett multi eller double

-entry visum då området har ett dussintals enklaver. Enklaverna är Stalins verk för att splittra folkgrupper och därigenom lättare kontrollera dem.

 

Turkmenistan

Ett land som likt KZ är mycket rikt på olja och gas. Landet gränsar mot Afghanistan, Iran, KZ & UZ.

Tm har väldigt strikta visumregler och de kommer förmodligen att vi hyr en guide, en kostnad som vi delarjämnt över de vuxna som deltar.

Några av höjdpunkterna är de vackra naturreservaten, huvudstaden, den brinnande gaskratern & naturligtvis staden Merv.

I TM är drivmedel otroligt billigt.

Regionens lågvattenmärke blir den äckliga färjan som trafikerar mellan Turkmensashy och Baku (AZ).

Azerbadjan

AZ har ca 9,5 miljoner invånare och huvudstaden heter som bekant Baku. Något söder om Baku finns Gobustan som är känt för sina fina hällristningar. Az har väldigt varierande klimat med allt frön gröna skogar till karga berg.

Georgien

Under Soviettiden hade denna region den högsta utbildningsnivån, något som märks tydligt.

Detta är nog den forna republik som är lättast att vara turist i av alla gamla komuniststater.

Direkt när vi kom är gränsen så blev vi ordentligt välkomnade på engelska, samt att gränsvakterna gratulerade oss till att vi kommit till ett land där maten går att äta (!).

Georgien är nog det land där man kör sämst i hela regionen, alla bilar är fulla med spackel och bucklor. Geo har inga visumkrav eller krångla blanketter att fylla i vid ankomst. Berg dominerar i norr

och fina palmer finns längs gatorna i den västra staden Batumi. I GEO finns det massor av fina gamla slott som är ett måste att utforska.

Turkiet

Turkiet behöver nog ingen större presentation men har numera visumkrav för svenskar, en av mina favoriter är Kappadokien med den fina bergsformationerna, samt ”De tusen kyrkornas dal” där man huggit ut massor av små kyrkor i det mjuka berget. Här finns resan dyraste diesel att köpa, nästan lika dyr som vår.

 
SWES-57
Posts: 122
Joined: 2013-10-19 11:35
Name: Johan H

Post by SWES-57 »

OJ OJ! Klockan är mycket och jag ser att tryckfelnisse har varit framme och lagt in massor av stavfel....

De ca 1300 mil som anges i början av inlägget avser resa från Ulanbator till Gdansk.

Värt att nämna är att laglig landsvägsfart är 90 kph, hastighetskontroller är mycket vanliga i dessa områden.

Mitt rekord är 14 kontroller på ett dygn!

Vad beträffar den personliga säkerheten så är den ganska god för denna rutt, som vanligt utgör trafiken den största riskfaktorn.

Service mår alla bilar väl av, två bra stopp är KZ (Almaty) och Grekland. Grekland & Kroatien är med i EU och är därför lämpliga

ställen om man vill lämna bilen utan tulltrassel, kanske arbetet inkräktar på din fritid!?

I Grekland får man väldigt mycket BRA lack och mekarbete för växelpengar.
Post Reply