Från Kroatien och tillbaka 2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-64
Posts: 17
Joined: 2014-01-15 17:16
Name: Jon Wiberg

Post by SWES-64 »

Efter en ganska lyckad resa med 3 barn och Fru genom norra Sverige till Bodö och hem till Kolbotn utanför Oslo så menar Fru att hon kan tänka sig att bila till Kroatien nästa år ( givetvis inte hennes förslag :) ). Efter avslutad bad-sol-drickavin i värmen-äta för mycket god mat-semester så har jag planer om att köra genom Bosnien/Hercegovina-Serbien, Rumänien ( här har jag tänkt att tillbringa mest tid på hemresan ), Ungern, Slovakien och till sist Polen.

Plan A: Jag får med mig hela familjen - ytterst liten chans. Resefölje blir minst 1 bil som dessutom har varit med på badsemester.

Plan B: Jag möter upp Co-pilot på lämplig flygplats när jag samtidigt lämnar av familjen för flygresa hemåt. Resefölje blir samma bil som i Plan A.

Det var den enkla teoretiska delen, nu till den delen jag önskar lite input på.

- Bör man vara fler än två bilar?

- Det jag är ute efter är, och nu kommer ett nytt ord jag lärde mig idag - Green Laning :). Dvs inte fullspärrat, winch och trasig bil. Var kan jag finna lämpliga kartor eller tips om fina vägar? Jag har en välutvecklad asfaltsallergi när jag sitter i expeditionsbilen... Har senaste Europa kartan från Garmin samt de flesta OSM kartorna över området - räcker det tro?

- Några av ovan nämnda länder man ska passa sig för eller är det bara sunt förnuft som gäller där som över allt annars?

- Är det kanske någon som är intresserad av att mötas i Kroatien och vara med på turen? Tror nog att 4-5 bilar är alldeles lagom i detta sammanhanget.

- Vad tror ni att man behöver av tid för att ta sig hem ( under förutsättning att a: allt går som det ska sån ca och b: alla ovan nämnda länder körs igenom men som tidigare nämnts, Rumänien får en dag eller två extra.

Tackar på förhand för era tips och delade erfarenheter.

/J

 
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Kolla med "Bralle" Skarec Mårdfalk om du ska till Kroatien. Han kommer från Kroatien och har av naturliga skäl full koll.
SWES-56
Posts: 52
Joined: 2013-10-04 14:14
Name: Linus Hjelm

Post by SWES-56 »

Hej, intressant förslag. Hade en idé om att göra en spontanresa, ungefär den rutten som du beskriver, ungefär... nu!?! Men det kommer inte att hända...

När hade du tänkt dig detta? Min nya idé är att kanske göra det på vårkanten istället - och möta våren helt enkelt.
SWES-64
Posts: 17
Joined: 2014-01-15 17:16
Name: Jon Wiberg

Post by SWES-64 »

Hallå Linus,

Exakt datum är inte fastställt men det blir mest troligt i Juli. Arbete etc gör att denna tiden ägnar sig bäst åt längre resor.

Efter att ha studerat Garmins nya kartor över tänkt AO, area of operation, så är jag rätt säker på att navigeringen kommer att lösa sig iallafall. Riktigt festlig feature på den nya GPSen är dessutom terrängkörningsläget :). Har inte testat det än så vet inte om det är flipp eller flopp än.

Snackade med Martin precis och han sa att det blir någon form för SWES träff framöver, vi och eventuellt andra intressenter kan ju ta ett litet snack då ang Kroatien och hem igen.
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Åkte i somras Polen-Ungern -Slovenien- Rumänien. Blev en 650 milatur. Rumänien klart intressant med Transylvanien o Karpaterna. Tiden räckte tuyvärr inte att nå Svarta Havet.

Det tar lång tid att köra i Rumänien så dagsetapperna där om man kör en del av de Trails som finns blir inte så långa. 4X4 nödvändigt samt bil som tål bedrövlig vägstandard eller brist på vad vi kallar väg.

 
SWES-64
Posts: 17
Joined: 2014-01-15 17:16
Name: Jon Wiberg

Post by SWES-64 »

Det tar lång tid att köra i Rumänien så dagsetapperna där om man kör en del av de Trails som finns blir inte så långa. 4X4 nödvändigt samt bil som tål bedrövlig vägstandard eller brist på vad vi kallar väg.

 

Det låter ju som en nog så god anledning att åka dit. Lars Göran sa att eran " guide " Chris bor i Oslo och antagligen kan vara behjälplig med vägval.
Post Reply