Moderna motorer

Allt om utrustning och teknik

Moderators: SWES-38, SWES-104

SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Många har moderna "rena" motorer o vill åka till länder med diesel som inte är anpassad för euro 5 - 6! Någon som vet vad man kan göra? Antar att det kan bli problem. Räcker det med extra filter eller måste motorerna åtgärdas på fler sätt. Det här kommer antagligen bli något att tänka på vartefter vi åker modernare dieselbilar!
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Som jag förstått det så är inte dieseln smutsig (vilket ett filter skulle lösa) utan den innehåller större mängder svavel och andra ämnen. Men jag är inte helt säker då jag mest tittade på skillnaden när jag skulle välja bil. Mitt val föll på bensin just av anledningen att skillnaderna i diesel mellan olika regionerna är större.
User avatar
SWES-38
Posts: 175
Joined: 2013-04-21 14:41
Name: Martin S

Post by SWES-38 »

När man pratar om fet diesel eller diesel som inte är miljövänlig så är det inte några problem... smörjer bättre.
SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Fet rysk diesel med äldre motor är rena raketbränslet vet jag. Men undrar om det är avgasreningen som inte tål diesel m svavel?

Väntar mig fler svar!
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Fick inte Oskar W problem med sin bil i Marocko? Som jag minns det från FB föll misstanken på dieseln, men jag har inte hört något efter det. Kanske han vet?
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Nej det var inte dieseln i Marocko som var problemet! :)
Det var luftmassemätaren som hade tappat slang eller kontakt, jag förstår inte Spanska och han kunde inte Engelska, men något med detta var det, inte dieseln.
När problemet uppstod så googlade jag en hel massa i väntan på att Toyotaverkstaden skulle öppna, då framstod dieseln som problemet, pga många hade fått liknande symptom just pga "konstig" diesel.
Lärdom av detta är att aldrig googla något och ställ diagnos utifrån det :)

Men! Jag hade tillfället att besöka Volvo Power Trains motortest avd för inte så länge sedan och frågade då en av de ansvariga där hur det var just med olika dieselkvaliteter runt om i världen, det borde vara sjukt svårt att optimera motorer som rullar kors och tvärs över världen.
Det är det också, men det är inget som en modern (lastbils)motor inte klarar av.
Vet inte om den infon är applicerbar på bilmotorer, men borde vara det.
Du kör väl "lastbil", Östen ?

Det man skall akta sig för är diesel som är gjord 100% av raps, finns i europa och kallas för biodiesel 100, klippt från motormännen:
"Diesel Europeisk standarddiesel fungerar utan problem i svenska bilar.
Den är något kraftfullare jämfört med svensk diesel, men miljömässigt likvärdig.
Renaste varianten kallas Citydiesel.   I Italien och Frankrike heter diesel gazole eller gasoil, i Spanien gasóleo.
Det som kallas Biodiesel 100 är ren rapsolja. Se upp så du inte tankar fel! "

 
SWES-17
Posts: 92
Joined: 2013-06-10 14:45
Name: Östen Brunnelöv

Post by SWES-17 »

Har förstått att min lastbil säljs i Ryssland så det KANSKE är problemfritt så länge det inte är rapsdiesel! Annars är det väl smuts o vatten som kan sätta stopp för vidare färd. Ska kolla med Iveco också så klart!
SWES-06
Posts: 23
Joined: 2013-06-10 14:50
Name: Carl Ternsell

Post by SWES-06 »

Som Oskar säger. Se upp med ren Rapsdiesel eller 100% biodiesel. Många motorer har packningar som inte tål det. Dessutom växer sk dieselbakterier i den soppan. Helt plötsligt är det bara stopp o gegga i ledningar o filter mm.  Håller på med båtar o i marint bruk är biodieseln förkastlig.
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Det enda problemet med för mycket svavel i diesel på moderna motorer är att partikelfiltret ev sätts igen snabbare.

Sen så kanske bränslefiltren sätter igen snabbare på moderna commonrail motorer iomed att dem har så fina filter.
SWES-49
Posts: 65
Joined: 2013-07-31 13:43
Name: Fredrik Karlsson

Post by SWES-49 »

Att bränslefiltren sätter igen har då med smuts att gör och inte svavlet tänkte ja :)
Post Reply