Moderna motorer
Många har moderna "rena" motorer o vill åka till länder med diesel som inte är anpassad för euro 5 - 6! Någon som vet vad man kan göra? Antar att det kan bli problem. Räcker det med extra filter eller måste motorerna åtgärdas på fler sätt. Det här kommer antagligen bli något att tänka på vartefter vi åker modernare dieselbilar!
Som jag förstått det så är inte dieseln smutsig (vilket ett filter skulle lösa) utan den innehåller större mängder svavel och andra ämnen. Men jag är inte helt säker då jag mest tittade på skillnaden när jag skulle välja bil. Mitt val föll på bensin just av anledningen att skillnaderna i diesel mellan olika regionerna är större.
Hej,
Nej det var inte dieseln i Marocko som var problemet!
Det var luftmassemätaren som hade tappat slang eller kontakt, jag förstår inte Spanska och han kunde inte Engelska, men något med detta var det, inte dieseln.
När problemet uppstod så googlade jag en hel massa i väntan på att Toyotaverkstaden skulle öppna, då framstod dieseln som problemet, pga många hade fått liknande symptom just pga "konstig" diesel.
Lärdom av detta är att aldrig googla något och ställ diagnos utifrån det
Men! Jag hade tillfället att besöka Volvo Power Trains motortest avd för inte så länge sedan och frågade då en av de ansvariga där hur det var just med olika dieselkvaliteter runt om i världen, det borde vara sjukt svårt att optimera motorer som rullar kors och tvärs över världen.
Det är det också, men det är inget som en modern (lastbils)motor inte klarar av.
Vet inte om den infon är applicerbar på bilmotorer, men borde vara det.
Du kör väl "lastbil", Östen ?
Det man skall akta sig för är diesel som är gjord 100% av raps, finns i europa och kallas för biodiesel 100, klippt från motormännen:
"Diesel Europeisk standarddiesel fungerar utan problem i svenska bilar.
Den är något kraftfullare jämfört med svensk diesel, men miljömässigt likvärdig.
Renaste varianten kallas Citydiesel. I Italien och Frankrike heter diesel gazole eller gasoil, i Spanien gasóleo.
Det som kallas Biodiesel 100 är ren rapsolja. Se upp så du inte tankar fel! "
Nej det var inte dieseln i Marocko som var problemet!
Det var luftmassemätaren som hade tappat slang eller kontakt, jag förstår inte Spanska och han kunde inte Engelska, men något med detta var det, inte dieseln.
När problemet uppstod så googlade jag en hel massa i väntan på att Toyotaverkstaden skulle öppna, då framstod dieseln som problemet, pga många hade fått liknande symptom just pga "konstig" diesel.
Lärdom av detta är att aldrig googla något och ställ diagnos utifrån det
Men! Jag hade tillfället att besöka Volvo Power Trains motortest avd för inte så länge sedan och frågade då en av de ansvariga där hur det var just med olika dieselkvaliteter runt om i världen, det borde vara sjukt svårt att optimera motorer som rullar kors och tvärs över världen.
Det är det också, men det är inget som en modern (lastbils)motor inte klarar av.
Vet inte om den infon är applicerbar på bilmotorer, men borde vara det.
Du kör väl "lastbil", Östen ?
Det man skall akta sig för är diesel som är gjord 100% av raps, finns i europa och kallas för biodiesel 100, klippt från motormännen:
"Diesel Europeisk standarddiesel fungerar utan problem i svenska bilar.
Den är något kraftfullare jämfört med svensk diesel, men miljömässigt likvärdig.
Renaste varianten kallas Citydiesel. I Italien och Frankrike heter diesel gazole eller gasoil, i Spanien gasóleo.
Det som kallas Biodiesel 100 är ren rapsolja. Se upp så du inte tankar fel! "