Ukraina April 2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Tänkte åka med "Podroze.pl" Jag har inte sett deras program för 2015 än, men dom brukar ha en 4 dagars tripp till Karpaterna i västra Ukraina då. Dom har kört 4-5 vändor där i år trots oroligheterna i östra Ukraina.

Resan är mycket offroad betonad och ganska högt tempo med endast korta raster. Åkte den här turen 2013 så jag antar att det ser likadant ut nu. Grovmönstrade däck, vinch och 27mhz radio är krav från arrangören. Snorkel kan vara lämpligt då det var många vadningar, och en bil som tål lite kontakt med grenar och dyligt. Kompressor kan vara bra att ha också, annars får man låna av Polackerna eller av mig. Rycklina är väldigt bra att ha. Övernattning är campa eller hotell, beroende av väder. Hotell 2013 kostade ca 3-400 kr per rum.

Tullen i Ukraina tog sist 2 timmar. Ramnummret måste synas, chassieplåt duger inte. Inga knivar eller liknande får man ha med sig. Möjligen så har tullen hårdnat ytterligare, men det kan jag kolla upp med arrangören.

Tycker att det var en bra nybörjar tripp då man inte behövde hålla koll på någonting, förutom bilen framför sig.
SWES-41
Posts: 103
Joined: 2013-04-21 16:56
Name: Oskar Wiberg

Post by SWES-41 »

Hej,

Bara som en FYI så har de polska och svenska CB-radiosarna olika frekvenser(?), så man måste ha en som man kan ställa om detta på.
Att köra i kolonn/grupp utan samband suger fett mycket!
Jag lärde mig det den hårda vägen i Albanien förra året :)

 

 
SWES-64
Posts: 17
Joined: 2014-01-15 17:16
Name: Jon Wiberg

Post by SWES-64 »

Stämmer att de har olika frekvenser för olika kanaler runt omkring. Fick med en tabell över de olika ländernas ( flera länder har samma ) med min radio ( som man kan välja landtillhörighet på ).
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Japp. Det stämmer. Är ingen expert på området, men dom apparaterna som jag har kan man ställa om till ex, Polen.
SWES-46
Posts: 63
Joined: 2013-06-10 12:13
Name: Johnny Mellberg

Post by SWES-46 »

Vi kommer att åka till Rumänien istället.

Ev, Ukraina i Oktober, men inget som är bestämt just nu.
Post Reply