Sverige - Mongoliet 2015

Forum för dig som vill ha restips, kunskap om resor eller resesällskap.

Moderators: SWES-38, SWES-104

Post Reply
SWES-73
Posts: 2
Joined: 2014-03-23 20:23
Name: John Sax

Post by SWES-73 »

Hej,

Rätta mig gärna om jag har fel.  Är planerna på att skicka bilar till Kina och köra hem lagda på is?

Är det någon som tänker köra till Mongoliet?  Jag är intresserad av att skicka min bil ifall möjlighet finnes.

För dom allra flesta av oss så måste man veta i god tid ifall man ska genomföra en sån här resa, planering, pengar, semester för att nämna några parametrar. Ifall planerna ligger på is har jag två förslag.

1. Jag och några vänner kör ner min Toyota Hdj80 till Mongoliet. Ett nytt gäng flyger ner och kör bilen hem till Sverige.

Exakt upplägg osv får vi isåfall diskutera. På detta sätt sparar man en massa tid ca 4-6 veckor samt pengar.

Bilen har tidigare bla rullat tur och retur till Ghana med 4 pers i bilen, har taktält mm. Funka klockrent.

2. Eftersom man kan köra bil till Mongoliet UTAN carne så bör man kunna donera en bil till något sjukhus, barnhem eller liknande.

Mongolian rally gör detta. Och kan dom, kan man göra samma själv utan deras start avgifter. När bilen/arna väl är levererad så kan man flyga hem alt backpacka vidare genom bil krångliga Kina.

På detta sätt sparar man oxå tid samt pengar. Ska något av detta bli verklighet så är det ganska bråttom.

Någon som är intresserad eller har andra ideer? Mvh John
SWES-27
Posts: 166
Joined: 2013-06-10 14:40
Name: Klas Boethius

Post by SWES-27 »

Hej. jag fick i uppdrag att lägga upp en rutt till Ulan Bator av "Höstmötet".

Jag håller på men jag måste lära mig hur man gör med Googel Maps för att spara och sedan öppna och ändra. det vill sig inte riktigt ännu.

Kina är lagt på hyllan. enligt min kontakt går det att köra egen bil in i Kina, problemet är att köra med utländsk bil i Kina. det är tydligen stor risk att alla loka polismän stoppar den utländska bilen om inte annat för dom är nyfikna. Kina får för min del bli längre fram på annat sätt.

Jag, och jag hoppas flera andra följer med, skall åka till Ulan Bator sista veckan i maj. vända och i Almaty möta den grupp som åker den kortare vägen, för att tillsammans åka hem över "stan"-länder.

Mellan tummen och pekfingret skulle den grupp som åker över Ulan Bator behöva starta ca 5 veckor tidigare.

Den rutt som jag har titatt på är den nordliga vägen i Väst-Östlig riktningen. det kommer när jag har blivit kunnigare.

Någon på mötet var informerad om att det var nya regler att bilarna i Mongolrallyt numera måste lämna landet.

Rutten kommer Lugn

hlsn Klas
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Hej. Jag har efter funderingar hit och dit bestämt mig för att jag vill hänga med den längre turen till Mongoliet. Nu återstår att kavla upp ärmarna och hjälpa till med planering (om än ödmjukt då jag räknar mig som nybörjare). Hälsningar Johan G
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Kul att ni är på G!!!
SWES-55
Posts: 82
Joined: 2013-09-26 20:30
Name: Caroline af Ugglas

Post by SWES-55 »

Vad kul om det blir av. Tyvärr blir det utan mig och Heinz. Jobbet kommer emellan. Vi tar en tripp till Karpaterna i stället. Förhoppningsvis kommer vi iväg sommar 2016.
SWES-62
Posts: 117
Joined: 2013-12-06 12:45
Name: Team Skarec/Mårdfalk

Post by SWES-62 »

@Klas :  jag brukar kopiera texten i adressrutan och maila till mig själv och sen spara mailen - lätt att hitta dom olika rutterna då....   och vi hoppas också komma med på långa trippen. Eftersom vi är rookies kommer vi behöva rejält med hjälp med planeringen av er  andra!

Skulle det sk*ta sig av ng anledning så får Plan B  så fall vara korta varianten....  //bralle
SWES-74
Posts: 33
Joined: 2014-03-23 20:27
Name: Johan Gustavsson

Post by SWES-74 »

Jag la upp ett förslag på en kortare variant för de som kanske inte har fullt så lång tid som en resa till Ulan Bator eller Almaty. Vet inte om någon nämnt rutten tidigare, den kom sig av att jag satt med kartan framför mig. Den går ner till västra kusten på Kaspiska havet och kan möta upp de som åker en längre tur. Om den är intressant för någon så säg till. //Johan
SWES-39
Posts: 118
Joined: 2013-04-21 15:46
Name: Olof Tegsjö

Post by SWES-39 »

Det finns ett gäng som är intresserade av en kortare variant. Hur lång tid skulle din variant ta, Johan G?
Post Reply